Kokeile kuukausi maksutta

Uponor nousi niukasti voitolle tammi-maaliskuussa 2011

Uponorin liikevaihto kasvoi kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kymmenyksellä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Samalla yhtiön tulos kipusi hienoisesti plussalle. Toimitusjohtaja Jyri Luomakosken mukaan kysyntä kehittyi alkuvuonna hyvin ja positiivisen kehityksen odotetaan myös jatkuvan, mutta raaka-aineiden hintojen nousun kompensoimiseksi Uponor aikoo nostaa hintojaan.

Uponorin liikevaihto kasvoi kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kymmenyksellä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Samalla yhtiön tulos kipusi hienoisesti plussalle. Toimitusjohtaja Jyri Luomakosken mukaan kysyntä kehittyi alkuvuonna hyvin ja positiivisen kehityksen odotetaan myös jatkuvan, mutta raaka-aineiden hintojen nousun kompensoimiseksi Uponor aikoo nostaa hintojaan.

image

Uponor-konserni 1-3 2011/1-3 2010
(jatkuvat toiminnot)

  • Liikevaihto milj. euroa 172,3/157,4
  • Liikevoitto % 1,8/1,0
  • Tulos ennen veroja milj. euroa 2,1/-2,6
  • Omavaraisuusaste % 39,8/42,7
  • Tase milj. euroa 528,0/524,7
  • Henkilöstö (keskimäärin) 3 197/3 173

”Vuoden ensimmäisen neljänneksen kysyntä kehittyi useimmilla markkinoilla myönteisesti vertailukauteen verrattuna ja elpyminen kiihtyi talven jälkeen. Uskomme kysynnän jatkuvan vakaana kesää kohti mentäessä”, Luomakoski sanoo.

Maittain tarkasteltuna Uponorin liikevaihto kasvoi kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä voimakkaimmin Saksassa, jossa muutos edellisvuoden vaatimattomaan ensimmäiseen neljännekseen oli noin 20 prosenttia. Myös Ruotsissa, Alankomaissa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa liikevaihto nousi reippaasti. Kymmenestä suurimmasta maasta liikevaihto supistui vain Italiassa ja Norjassa.

Liikevoittoa rasittivat raaka-aineiden ja komponenttien voimakkaasti kohonneet hinnat, joita ei pystytty täysimääräisesti siirtämään myyntihintoihin. Tällä oli erityisesti vaikutusta yhdyskuntatekniikan liiketoiminnassa. Yhtiön Euroopan alueen talotekniikka-segmentin kannattavuutta rasittivat lisäksi viime vuoteen verrattuna voimakkaat panostukset markkinointiin ja asiakassuhdetyöhön, kun alkuvuoteen ajoittui merkittäviä messuja ja tuotelanseerauksia.

”Raaka-aineiden, komponenttien ja energian hintojen nousu luo paineita jatkuviin hinnankorotuksiin. Normaalin kesäkysyntään varautumisen lisäksi varastojemme euromääräinen arvo on noussut kohonneiden raaka-ainekustannusten myötä. Hinnankorotusten läpimeno on välttämätöntä kompensoidaksemme tämän varastoviiveellä tulevan valmistuskustannusten nousun”, Luomakoski toteaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Uponor nousi niukasti voitolle tammi-maaliskuussa 2011”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat