Kokeile kuukausi maksutta

Haikulan puusilta valittiin vuoden 2012 sillaksi

Suomen Rakennusinsinöörien Liiton RIL:n sillat ja erikoisrakenteet -tekniikkaryhmä on valinnut vuoden 2012 sillaksi Haikulan risteyssillan. Puurakenteisen riippuansassillan estetiikka, materiaalin käyttö ja liitosdetaljiikka vakuuttivat tuomariston. Palkintoraati etsi siltaa, joka edustaa korkealuokkaista ja laadukasta suomalaista sillansuunnittelu- ja sillanrakennusosaamista ja joka on edistänyt siltakulttuuria maassamme.

Suomen Rakennusinsinöörien Liiton RIL:n sillat ja erikoisrakenteet -tekniikkaryhmä on valinnut vuoden 2012 sillaksi Haikulan risteyssillan. Puurakenteisen riippuansassillan estetiikka, materiaalin käyttö ja liitosdetaljiikka vakuuttivat tuomariston. Palkintoraati etsi siltaa, joka edustaa korkealuokkaista ja laadukasta suomalaista sillansuunnittelu- ja sillanrakennusosaamista ja joka on edistänyt siltakulttuuria maassamme.

image

”Teemana olivat tällä kertaa risteyssillat eli kahden tien risteyksessä olevat ajoneuvoliikenteen sillat. Erityisesti haettiin siltaa, jossa sekä siltapaikkaan että siltaan on panostettu”, tuomariston puheenjohtajana toiminut Ville Alajoki totesi julkistaessaan voittajan Infra 2012 -tapahtumassa Helsingissä 6. maaliskuuta.

Kohdetta valittaessa kiinnitettiin huomiota esteettisiin, ekologisiin, teknisiin ja taloudellisiin ansioihin sekä suunnittelun ja rakentamisen innovatiivisuuteen.

”Haikulan risteyssillassa on haettu tavanomaisuuden sijaan haastavampaa ratkaisua, jolla tavoitellaan sillan muistettavuutta. Hankkeessa on panostettu myös estetiikkaan. Useimmiten vastaavissa kohteissa tyydytään hinnaltaan edullisempiin betonisiin palkkisiltoihin”, Alajoki sanoi.

Toinen palkintoraatia puhutellut tekijä oli Haikulan sillan materiaali. Puun käyttö ajoneuvoliikenteen sillan kantavana rakenteena on Suomessa harvinaista. Yleensä puun käyttö kantavissa rakenteissa rajoittuu meillä kevyen liikenteen siltoihin, kun esimerkiksi Norjassa puuta käytetään rohkeammin myös ajoneuvoliikenteen silloissa.

Rakenteen yksityiskohdista liitosdetaljiikka on Alajoen mukaan saanut ideansa pitkälti Pohjoismaisen puusiltaprojektin tuloksista.

”Moottoritieympäristöön on kaiken kaikkiaan onnistuttu rakentamaan näyttävä silta, joka toimii maamerkkinä kulkijoille, vaikka siltapaikka ei sinänsä olisikaan tällaista erikoisratkaisua vaatinut”, Alajoki kertoi.

Lahti-Heinola moottoritien ylittävä silta sijaitsee Nastolan ja Heinolan rajalla, hieman ennen Vierumäkeä Helsingin suunnasta ajettaessa. Sillan päällä kulkee yksityistie. Sillalla on korkeutta 22 metriä ja pituutta 68 metriä.

Vuoden sillaksi valitun Haikulan sillan ohella tuomaristo myönsi kunniamaininnan Vantinportille Espoossa. Vantinportti on useasta sillasta ja tunnelista koostuva kokonaisuus. Tähän kokonaisuuteen kuuluu osana risteyssilta, joka on tyypiltään yksiaukkoinen teräsbetoninen laattakehäsilta. Ansiokasta kohteessa on ennen kaikkea hallittu kokonaisuus ja ympäristön huolellinen viimeistely. Ympäristön viihtyisyyttä lisäävät näyttävät tukimuurit ja istutukset.

Haikulan sillan toteuttajat:

Pirkanmaan ELY-keskus (Tiehallinto)
Projektipäälliköt dipl.ins. Heikki Koski ja dipl.ins. Kari Kuntsi
Projektivastaava dipl.ins. Tero Haarajärvi
                                                                                                        
Destia Oy (Tieliikelaitos)
Projektipäälliköt Jarkko Puhkala ja Leo Brandt
Projektivastaava, sillat Jukka-Pekka Saikkonen
Työkohdevastaava Jari Humalajoki

Sito Oy (YS-Konsultit Oy)
Pääsuunnittelu: Dipl.ins. Esko Rechardt
Siltasuunnittelu: Dipl.ins. Minna Torkkeli
Geotekniikka: Dipl.ins. Leena Nurmi
Tiesuunnittelu: Ins. Riitta Niskanen

Arkkitehtitoimisto Antti Pirhonen Oy
Arkkitehti Antti Pirhonen

Nuvo Engineering Oy
Puusiltojen tekninen asiantuntija: Dipl.ins. Risto Mäkipuro

Versowood (Vierumäen Teollisuus)

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Haikulan puusilta valittiin vuoden 2012 sillaksi”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat