Ehdotuksen mukaan osapuolet sopivat maksun yksityiskohdista keskenään tarkemmin. Toteutuneita kustannuksia on tällä hetkellä 8,4 miljoonaa euroa.
Liikenne- ja viestintäministeriön kannanoton mukaan glykoliongelman vahingonkorvausta ei voi oikeudellisin perustein yksiselitteisesti ratkaista. Ministeriöllä ei myöskään ole hallinnonalallaan sellaista yleisen edun vaatimusta, joka edellyttäisi asian oikeudellista ratkaisua.
Ministeriön kannanotto ei sisällä oikeudellista arviota tai ratkaisua mahdollisen vahingonkorvausvastuun perusteeseen tai määrään. Kannanotto ei myöskään ole ennakkoratkaisu vastaavaan mahdolliseen vahingonkorvaustilanteeseen.
Ministeriö teettää vielä erillisen selvityksen glykoliongelmien kustannusvaikutuksissa Kehäradan muissa kohteissa. Liikenneviraston mukaan tällä hetkellä jo toteutuneet jatkoselvityskustannukset ovat noin 5 miljoonaa euroa ja mahdolliset uudet lisäkustannukset 20 miljoonaa euroa. Ylläpidon lisäkustannukset nousevat riippuen glykolin vaikutuksen suuruudesta rakenteisiin. Näiden kustannusten rahoituksesta tehdään erillinen linjaus myöhemmin.
Glykolin aiheuttama mikrobikasvusto lyhentää rakenteiden käyttöikää
Helsinki-Vantaan lentoaseman alueelle rakennettavan Kehäradan louhinnan yhteydessä havaittiin toukokuussa 2010, että tunneliin tihkuu lentokoneiden jäätymisenestoaineena käytettävää glykolia ja sen hajoamistuotteita sisältävää vettä. Glykolipitoisen veden ja sen aiheuttaman mikrobikasvuston on todettu lyhentävän betoni- ja teräsrakenteiden käyttöikää.
Lentokentän maaperän glykolipitoisuus on todennäköisesti aiheutunut useiden vuosikymmenten aikana.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Ministeriö esittää glykolista aiheutuvien lisäkustannusten jakamista”
miltä tilanne näyttää tällä hetkellä?