Kokeile kuukausi maksutta

Osaurakointimalli soveltuisi parhaiten Pisara-radan toteutukseen

Soveltuvin toteutusmalli Pisara-ratahankkeelle on budjettirahoitettu ja tilaajajohtoinen projekti, joka toteutetaan alan suurissa investointihankkeissa varsin yleisellä osaurakointimallilla vahvan tilaajajohtoisen projektiorganisaation johtamana. Kokonaisvaltaiset rahoituksen sisältävät toteutusmallit eivät sovellu Pisara-hankkeeseen. Näin laajan hankkeen kokonaisvastuu ja riskien siirto ei ole järkevästi ratkaistavissa ilman, että riskivaraukset nostaisivat kohtuuttomasti kustannuksia. Tämä kävi ilmi Liikenneviraston, Helsingin kaupungin ja Rakli ry:n alkuvuodesta 2012 järjestämässä hankintaklinikassa.

Soveltuvin toteutusmalli Pisara-ratahankkeelle on budjettirahoitettu ja tilaajajohtoinen projekti, joka toteutetaan alan suurissa investointihankkeissa varsin yleisellä osaurakointimallilla vahvan tilaajajohtoisen projektiorganisaation johtamana. Kokonaisvaltaiset rahoituksen sisältävät toteutusmallit eivät sovellu Pisara-hankkeeseen. Näin laajan hankkeen kokonaisvastuu ja riskien siirto ei ole järkevästi ratkaistavissa ilman, että riskivaraukset nostaisivat kohtuuttomasti kustannuksia. Tämä kävi ilmi Liikenneviraston, Helsingin kaupungin ja Rakli ry:n alkuvuodesta 2012 järjestämässä hankintaklinikassa.

image

Pisara-rata on Helsingin keskustan alittava ratayhteys, jolle tulee kolme asemaa: Hakaniemi, Keskusta ja Töölö. Pisaran yleissuunnitelma hyväksyttiin Liikennevirastossa helmikuussa 2012. Valtioneuvosto on jo tehnyt periaatepäätöksen Pisara-radan toteuttamisesta.

Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohonen on tyytyväinen klinikan tuloksiin. ”Klinikan tulos on selvästi, että asioita tulee avoimesti pohtia tilaajan, suunnittelijoiden ja toteuttajien kesken ennen varsinaista suunnittelua. Pisara-hankkeessa tullaan laatimaan toiminnalliset suunnitteluperusteet yhdessä eri tahojen kanssa ennen varsinaisen suunnittelun aloittamista”.

Klinikan aikana pohdittiin muun muassa Pisara-radan suunnittelun organisoitumista, hankinta- ja toteutusmallien vaihtoehtoja sekä aikataulun, riskien, laadun ja kustannusten hallintaa.

Klinikka suosittelee tilaajien yhteistä, vahvaa projektiorganisaatiota

Hankintaklinikan suositus Pisaran tilaajille on, että hankkeelle muodostetaan heti suunnitteluvaiheen alussa Liikenneviraston ja Helsingin kaupungin yhteinen projektiorganisaatio, jolle on määritelty selkeät tavoitteet. Lisäksi osapuolten välille on suositusten mukaan laadittava tarkoituksenmukainen työnjako ja linjakas päätöksentekomalli.

Hankkeen näkyvän identiteetin syntymisen ja sidosryhmien kanssa käytävän vuoropuhelun avaamisen kannalta on tärkeää, että hankkeelle avataan heti suunnittelun alkuvaiheessa niin sanottu Pisara-toimisto hyvälle helposti saavutettavalle paikalle Helsinkiin.

Pisara-hankkeen suunnittelun organisoinnille nähtiin alkuvaiheen perusselvitysten jälkeen kaksi vaihtoehtoista mallia; joko tilaajavetoinen suunnitteluryhmä tai koko hankkeen kattava ”suunnitteluallianssi”. Tilaajajohtoinen suunnitteluryhmä koottaisiin erillisillä sopimuksilla suunnitteluyrityksiltä hankintalain mukaisin menettelyin osaamista vahvasti painottaen. Suunnitteluallianssi taas kattaisi huomattavan osan hankkeen suunnittelulaajuudesta, ja se hankittaisiin vapaaehtoisin liittoutumin muotoutuneilta suunnitteluyhteenliittymiltä.

Kiinteistönomistajat mukaan varhaisessa vaiheessa 

Klinikan keskusteluissa pidettiin tärkeänä kiinteistöjen omistajien ja – kehittäjien mukaantuloa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ideoimaan asemanseutujen tarjoamia mahdollisuuksia ja palvelujen järjestämistä.

Hankkeen aikajänne on varsin pitkä, joten kiinteistöjen omistajat eivät vielä ole toivotulla tavalla aktivoituneet pohtimaan radan tarjoamia liiketoimintamahdollisuuksia. Kiinteistönomistajien ja – kehittäjien aktivoimiseksi todettiin tarvittavan hankkeelle julkisuutta ja aktiivista viestintää.

Pisara-hankintaklinikan työskentelyssä kokoonnuttiin kolmeen seminaariin. Klinikan aikana tutustuttiin Tukholmaan rakenteilla olevaan Citybanan-projektiin. Seminaareihin ja työpajoihin osallistui noin 130 asiantuntijaa.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Osaurakointimalli soveltuisi parhaiten Pisara-radan toteutukseen”

  1. Tätähän sovellettiin jo oikoradassa ja nyt palataan taas hyvään menettelyyn ppp-haihatteluiden jne.jälkeen.Asian keksiminen vaatii kliniikoiden perustamista,kun olisi kannattanut perehtyä historiaan.No,saihan tuossa taas varmaan joku konsultti leivän ja silavaa päälle.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat