Korkein hallinto-oikeus on hylännyt viimeisetkin valitukset Tampereen kansi- ja keskusareenahankkeesta. Suunnitelman mukaan ratapihan päälle rakennetaan kansi ja suurhalli, joka soveltuu sekä jääkiekko-otteluihin että muihin suuriin yleisötapahtumiin.

KHO hylkäsi valitukset Tampereen Keskusareenasta

Korkein hallinto-oikeus on hylännyt viimeisetkin valitukset Tampereen kansi- ja keskusareenahankkeesta. Suunnitelman mukaan ratapihan päälle rakennetaan kansi ja suurhalli, joka soveltuu sekä jääkiekko-otteluihin että muihin suuriin yleisötapahtumiin.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

image

Valitukset liittyivät Tampereen kaupunginvaltuuston päätöksiin kansihankkeesta. Kaupunki on sitoutunut muun muassa osallistumaan kannen rakennuskuluihin noin 23 miljoonalla eurolla.

Hallihankkeen kustannusarvio on kaikkiaan noin 128 miljoonaa euroa. Tampereen Keskusareena -yhtiössä arvioitiin hiljattain, että rakennustyöt voitaisiin aloittaa jo vuoden kuluttua, mikäli rahoitus saadaan kuntoon. Tällöin halli valmistuisi vuonna 2016.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “KHO hylkäsi valitukset Tampereen Keskusareenasta”

  1. Tämä nousee saman vuonna kun Helsingin Töölöön se uusi HIFK -areena ja Lempäälään Sukarin 25 -kerroksinen hotelli.

  2. No niin. Nyt tekisivät vielä päätöksen, että kyseiselle alueelle ei tule yhtään uutta parkkipaikkaa, niin olisi paineita panostaa joukkoliikenteeseen.

    1. ”No niin. Nyt tekisivät vielä päätöksen, että kyseiselle alueelle ei tule yhtään uutta parkkipaikkaa, niin olisi paineita panostaa joukkoliikenteeseen.”

      Eikös se lähes tuohon tapaan ole suunniteltukin toteutumaan. Alueelle on suunniteltu vain 700 uutta pysäköintipaikkaa tuon hankkeen mukana, vedoten siihen että 1,5 km kävelymatkan (linnuntietä pitkin! vaikka kävelijä joutuu kävelemään katuja pitkin, jotka menevät kortteleiden suuntaisesti, eivät linnuntietä) sisällä on ollut jo aiemmin yli 10 000 pysäköintipaikkaa, ja määrä on kasvussa. Lukuun 700 sisältyvät siis paitsi areenan työntekijöiden ja kävijöiden, myös alueen tulevien toimisto- ja liiketilojen (1500 työpaikkaa), sekä 260 asunnon pysäköintipaikat:
      http://punakyna.net/media/attachments/289932_1.pdf

      Itse en usko, että esim. Hatanpäältä joku ihan oikeasti kävelisi keskusareenalle, vaikka sekin alue kai lasketaan keskusareenan pysäköintialueeksi. Tai jo pelkkä Viinikan liikenneympyrä on raja, jonka yli harva haluaa kävellen edetä. Välissä on sen verran mahtavat liikennejärjestelyt, jotka tekevät kävelemisestä lievästi sanottuna epämiellyttävää (todellinen kävelymatka on jotain ihan muuta kuin linnuntietä pitkin kartalla esitetään, ja välissä on lukuisat liikennevalotkin).

      Keskusareenan liikenne on osin ratikan rakentamisen varassa, jonka reitin pitäisi kulkea keskusareenan kohdalta.

  3. Hieno Keskusareena on Tampereelle tulossa, mutta katuyhteydet alueelle ovat surkeat eikä pysäköintitiloja ole lähialueella läheskään tarpeeksi.

    Ahtaat kadut eivät vedä ruuhka-aikoina nykyistäkään liikennettä saati sitten jäähallin lähialueille autoillaan tulevia ihmismassoja.

    Samat virheet tehtiin aikanaan Tampere-taloa rakennettaessa sekä pääkirjastotalo Metsoa rakennettaessa. Miksi niistä ei ole opittu mitään?

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi