Kokeile kuukausi maksutta

Granlund valittiin suunnittelemaan Pisararataa

Granlund Oy on valittu suunnittelemaan Pisararataa. Yhtiö vastaa koko rataosuuden, tunneleiden ja asemien lvi- ja palontorjuntasuunnittelusta. Sähkö- ja automaatiosuunnittelusta vastaa konsulttiryhmä ”Nissinen Niemistö Granlund”.

Granlund Oy on valittu suunnittelemaan Pisararataa. Yhtiö vastaa koko rataosuuden, tunneleiden ja asemien lvi- ja palontorjuntasuunnittelusta. Sähkö- ja automaatiosuunnittelusta vastaa konsulttiryhmä "Nissinen Niemistö Granlund".

Liikennevirasto ja Helsingin kaupunki vastaavat Pisararadan suunnitteluttamisesta yhdessä. Hankkeesta ei ole vielä tehty toteuttamispäätöstä. Eduskunta voi päättää toteuttamisesta aikaisintaan vuoden 2014 lopussa.

”Tällä hetkellä laaditaan ratalain mukaista ratasuunnitelmaa ja sen jälkeen rakentamista palveleva rakentamissuunnitelma. Ratasuunnitelma valmistuu tämän vuoden aikana ja rakentamissuunnitelmat vuoden 2016 loppuun mennessä”, Liikenneviraston projektipäällikkö Jussi Lindberg kertoo.

Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien kaupunkiratalenkki, joka alkaa Pasilasta ja kiertää tunnelissa Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan. Pisararadan tunneliosuus kulkee syvimmillään 45 metriä merenpinnan alapuolella.

”Talotekniikkasuunnittelussa olemassa olevat kiinteistöt ja esimerkiksi maan alle tehdyt pysäköintilaitosratkaisut tulee ottaa erityishuomioon”, Granlundin osastonjohtaja Paavo Tikkanen sanoo radan lvi-osuuden suunnittelusta.

Myös sähkösuunnittelussa liitynnät olemassa oleviin kiinteistöihin asettavat haasteita muun muassa järjestelmäsuunnittelulle sekä teknisten tilojen varauksille. 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Granlund valittiin suunnittelemaan Pisararataa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat