Rakennuslehti ”koeajoi” Kehäradan

Rakennuslehden toimittaja Auri Häkkinen tutki Kehäradan varren maankäyttöä ja sitä millaisia asemia matkustajat saavat sekä asemien arkkitehtuuria. Katso video!

Kriittinen piste lentoaseman juna-aseman rakentamisessa on ohitettu. Glykolin haitta-aineiden Kehäradan rakentamiselle aiheuttamat ongelmat on nyt selätetty. Muut asemat odottelevat jo valmiina matkustajia.

90 prosenttia Kehäradan rakennustöistä on valmiina. Lentoaseman kohdalla töitä paiskii 400 työntekijää kahdessa ja osittain kolmessa vuorossa. Lentoterminaalien sisäänkäynti valmistuu vasta syksyllä. Siihen saakka lentomatkustajat käyttävät lentoaseman Tietotien sisäänkäyntiä, josta on bussikuljetus terminaaleihin.

Alkuvuosina asemien kävelyetäisyydeltä tulee vähän matkustajia Kehäjunaan lentoasemaa lukuunottamatta. Leinelässä on valmiina 14 kerrostaloa ja Kivistössä niitä on rakenteilla kymmenkunta. Aviapoliksen aseman läheisyydessä käynnistetään parhaillaan ensimmäisen kohteen rakentamista. Vehkalassa tehdään parkkipaikkaa asuntomessuilla vieraileville.

Helmikuisen arvion mukaan 18 kilometriä pitkän radan lopulliset kustannukset ovat 774 miljoonaa euroa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Rakennuslehti ”koeajoi” Kehäradan”

  1. Hienosti tehty video ja komea hanke, mutta aikamoista hukkaputkea näyttää Vantaalle nyt syntyvän, kun asemien seudut ovat pelkkää metsää. Kukaan tuollaiselle tyhjälle asemalle, ei keskellä mitään, edes uskaltaa mennä syyspimeällä.

    Tuo ei kerro kovin hyvää Vantaan kyvystä vastata asuntorakentamisen kasvaviin tarpeisiin. Vantaan apulaiskaupunginjohta Nikulaisen lausunto oli sikäli ihmeellinen, että mikä ihmeen syy kaupungilla on jarruttaa asuntorakentamista ja pitää sillä tavalla hintatasoa korkealla. Eikö Nikulainen virkaan nimitettäessä vielä pitänyt tavoitteena kohtuuhintaista tuotantoa eikä suinkaan kallishintaista. Johtajan palkkatasolla ehkä helposti sumenee käsitys siitä, mikä on kohtuuhintaista tavalliselle palkansaajalle.

  2. ” Lentoaseman kohdalla töitä paiskii 400 työntekijää kahdessa ja osittain kolmessa vuorossa. ”
    Tämä sen takia, oikeasti kun SRV tuli ja otti tilaajan kanssa, kaikista halvimman betonointi urakoitsian. akr betonin. Tuli varmaan kehäradan halvin asema siitä, mutta eipä kun kansan rahalla rällästää.
    Olihan se toinen urakoitsija, ollut jotain 3milj kalliimpi, mutta halvalla saa ja kehäjunalla pääsee.

  3. Uusien lähiöiden ongelma on aina ollut se, että vaikka kaavassa osoitetaan paikat palveluille ja muulle infrastruktuurille, niin näitä ei kuitenkaan toteuteta ajoissa.
    Kaavoittajalla on ruusuinen usko markkinavoimiin, joiden toivotaan ottavan oma vastuunsa infran rakentamisesta. Pelkkä juna-asema keskellä peltoa ei lohduta jättityömaalle muuttavia perheitä, jotka vuosikymmeniä odottavat, että Lidl rakentaa lähikaupan puolen kilometrin säteelle.
    Markkinavoimat toimivat hitaammin, kuin oletetaan. Ensin pitää olla varma asiakaskunta, sitten voi alkaa miettiä kauppojen ja palveluiden rakentamista alueelle.

Jätä kommentti