Rakennuslehden infrapaneeli: Priorisointia, mutta…
Perusväylänpidon riittävä rahoitus on liikennepoliitikoille ykkösasia, mutta eduskuntavaalien alla sinkoaa lupauksia uusiin kehittämisinvestointeihin. Tämä näkyi selvästi Rakennuslehden isännöimässä infrapoliittisen iltapäivän paneelissa.

Keskustelemassa olivat eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok), valiokunnan jäsen Mirja Vehkaperä (kesk), varajäsen Antti Lindtman (sd) sekä valiokunnan aiempi puheenjohtaja Martti Korhonen (vas).
”Tukikiima sumentaa ajattelun. Meidän pitää pistää paukut kannattaviin hankkeisiin, jotka lisäävät elinkeinoelämän kasvua ja työllisyyttä. Tässä taloustilanteessa tarvitaan tiukempaa taloudellista ajattelua”, Jokinen sanoi.
Kannattavuuden mittari uusittava
Lindtman korosti, että kehittämishankkeisiin pitää ottaa laajempi pensseli kuin pelkkään hyötykustannussuhteeseen eli hk-suhteeseen tuijottaminen. Laskelmiin pitäisi ottaa mukaan esimerkiksi vaikutukset maankäyttöön ja liikennejärjestelmän toimivuuteen kokonaisuutena. Hän upottaisi nykyisen tavan laskea liikennehankkeen kannattavuutta johonkin Atlantin syvänteeseen.
Vehkaperä näki Lindtmanin tapaan, että nykyiset hk-laskelmat ovat tulleet tiensä päähän, ja on aika kehittää uudet tavat laskea kannattavuutta. Keskustapuolueen tärkeäksi teemaksi nostama biotalous edellyttää hänen mielestään alempiasteisten teiden ja yksityisteiden kunnossapitoa. ”Kaikki raaka-aineet eivät sijaitse Mannerheimintiellä.”
Eduskunnan jättävä Korhonen olisi valmis lykkäämään kehittämishankkeita. ”Jos me rakennamme uutta ylläpidettävää ja vanhakaan ei ole kunnossa, se on yhtälö, joka ei toimi”, hän muistutti.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Rakennuslehden infrapaneeli: Priorisointia, mutta…”