Tutustu nyt 1 kk veloituksetta!

Ministeri Anne Berner esittää valtion väyläyhtiön perustamista – liikennevirastoa ei yhtiöitetä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esittää valtion väyläyhtiön perustamista. Yhtiöön koottaisiin tiet, rautatiet ja meriväylät.  Asiaa selvitetään siten, että valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alusta.

Kuuntele juttu

”Tarvitaan ratkaisu, jossa valtion infraomaisuutta voidaaan kehittää pitkällä tähtäyksellä. Aiemmin on ollut esillä Remontti Oy, Karhu Oy ja  Valtion Infra Oy. Ne ovat olleet hyviä aloitteita. Nyt tarvitaan mahdollisuus tehdä poistoja,  saada Euroopan investointipankin ja Pohjoismaiden investointipankin rahaa hankkeiden toteuttamiseen ja eläkeyhtiöitä sijoittamaan väyliin”, Berner perustelee.

Valtio omistaisi sataprosenttisesti valtion väyläyhtiön. Sen toteutuessa budjettikehyksessä ei olisi enää noin kahden miljardin väylärahoja. Bernerin mukaan kyse ei ole väyläomaisuuden yksityistämisestä.

Kansalaiset maksaisivat väylistä käytön mukaan asiakasmaksuna telepalveluiden tapaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että aiemmin puhuttu tiemaksu laajenisi koko maahan. Berner puhuu kuitenkin asiakasmaksusta tiemaksun sijaan.

Kehysriihen pöytäkirjaan on Bernerin mukaan kirjattu hallituspuolueiden yhteinen kanta siitä, että puolueet sitoutuvat väyläyhtiön selvittämiseen.

Liikennekaari lähti lausunnoille

Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti tänään lausunnoille Liikennekaaren lakiehdotukset. Ministeriö ehdottaa, että taksiliikennettä ei vapautettaisi luvista, mutta lupien määrää ei säädeltäisi.

Linja-autoliikenteen kiistellystä PSA-asetuksesta ei luovuttaisi, mutta myös markkinaehtoinen joukkoliikenne sallittaisiin.

Tätä artikkelia on kommentoitu 9 kertaa

9 vastausta artikkeliin “Ministeri Anne Berner esittää valtion väyläyhtiön perustamista – liikennevirastoa ei yhtiöitetä”

    1. juuri näin, ja samalla eroitetaan Altti Rinne ja v Niinistö sekä Arhilanmäkikin

  1. Asiakasmaksu tarkoittaa sitten sitä, että köyhät älkööt liikkuko. Tämä on sitä länsimaista vapautta..

  2. Johan minä veroistani maksan ajamiseni, moneen kertaan.
    Mutta laskuja vaan lisää, vielä on toistaiseksi kannattanut kotoa töihin lähteä. Sitten kun ihmisillä ei ole varaa keskikaljaan, on Keskusta tyytyväinen.

  3. Ilmeisesti kukaan ei pysty Tiehallintoa saneeraamaan eli on helpompaa ja siistimpää yhtiöittää touhu. Asiallisesti ottaen muuta järjeä ei muutoksessa ole.

  4. jiiihaa.kohta tulee taas uusi vero entisten päälle jolla rahoitetaan kannattamatonta suoalaista maataloutta.ja mistäpä sitä rahaa helpoimmin tulee jos ei autoilijoilta.

  5. kepu vie Suomen digitaaliseen agraaliaikaan.

  6. Mitä jos rautatiet siirettäisiin valtion omistamalle VR:lle? Ainii sitähän onkin jo kokeiltu 😀

  7. Taasko on yksi kansallinen monopoli menossa? Kun sähköverkko myytiin ulkolaisille sijoittajille, joku täällä ennusti, että seuraavaksi varmaan myydään kunnallinen viemäriverkosto. Itse ennustelin, että tieverkko taitaa mennä seuraavaksi. Ajellaankohan me siis jo lähitulevaisuudessa ulkolaisilla teillä.
    Mitenkä ihmeessä meillä Suomessa ei opita mitään. Ja miten ihmeessä ihmisten muisti on noin lyhyt? Taidetaan olla typerintä väkeä mitä Euroopasta löytyy. Mehän nuo onnettomat tunarit sinne eduskuntaan valitsemme.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat