Projektit Rakennuslehti Yksi kommentti

Lemminkäinen louhii Blominmäen jätevedenpuhdistamon viemäritunnelit Espoon Mikkelässä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti 17. maaliskuuta tilata Blominmäen jätevedenpuhdistamon tulo- ja purkuviemäritunneleiden louhintaa ja lujitusta lisätyönä puhdistamon kalliorakennusurakoitsijalta Lemminkäinen Infralta.

Blominmäen puhdistamon luolastolouhinnat ovat edenneet suunnitellusti. Jotta myös viemäritunnelit saadaan louhittua valmiiksi ajoissa ennen HSY:n puhdistamon käyttöönottoa, aloitetaan pitkäkestoisin louhintaosuus Espoon Mikkelässä jo huhtikuussa 2017. Mikkelän tunnelin louhinta kestää alkuperäistä suunnitelmaa kauemmin, koska Söderskogin alueen työtunneliyhteydestä luovuttiin ympäristösyistä.

Mikkelän ajotunnelin kautta toteutettavat viemäritunnelityöt jaetaan kahteen vaiheeseen: puhdistamon kalliorakennusurakan aikaiseen lisätyöosuuteen ja kalliorakennusurakan jälkeen käynnistyvään kilpailutettavaan urakkaan.

”Toteutusaikatauluun saadaan lisätyön ansiosta niin paljon varmuutta, että lisätyöalueelta jatkavan urakan työt voidaan siirtää alkamaan puhdistamon kalliorakennusurakan jälkeen”, HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen toteaa.

Huhtikuussa käynnistyvät työt tukeutuvat Mikkelän ajotunneliin ja tukikohta-alueeseen, joita ei tässä vaiheessa olisi pystynyt tarkoituksenmukaisesti jakamaan kahden eri urakoitsijan kesken. Kustannukset ovat enintään 3 miljoonaa euroa. Työ kestää 6–8 kuukautta eikä viivästytä puhdistamon kalliorakennusurakan valmistumista. Maksimissaan louhitaan noin 1200 tunnelimetriä, jolloin tunnelien louhintaperät ovat saavuttamassa Espoo–Kauklahti-rata-alueen.

Valmistuttuaan Blominmäen jätevedenpuhdistamo käsittelee tehokkaasti 400 000 asukkaan jätevedet. Jätevedestä puhdistuu fosfori yli 96-prosenttisesti ja typpi yli 90-prosenttisesti.

Keskustelu artikkelista: 1 kommentti

  • nimim. ei espoolainen

    No olisihan siinä Espoon kaupungilla ollut taas erinomainen tilaisuus paisuttaa kustannuksia ja hakea urakkarajojen kautta riitoja malliin Länsimetro. Toivottavasti lisätyösoppari on molemmille osapuoliile järkevä myös taloudellisesti.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia