Projektit HS / Lari Malmberg Yksi kommentti

HSL varautuu taas länsimetron myöhästymiseen – toimitusjohtaja sai valtuudet hankkia korvaavaa liikennettä vielä vuodeksi

Varautuminen johtuu siitä, ettei länsimetroa rakennuttava Länsimetro oy ole vieläkään informoinut HSL:ää metron tarkasta valmistumisaikataulusta.

Länsimetron liikenteen operoinnista vastaava Helsingin seudun liikenne (HSL) varautuu jo siihen, ettei länsimetro aloita liikennöintiä tänäkään kesänä.

HSL:n hallitus valtuutti tiistaisessa kokouksessaan toimitusjohtaja Suvi Rihtniemen tekemään tarvittavat päätökset korvaavan liikenteen järjestämiseksi siinä tapauksessa, että metroa korvaavia linja-autovuoroja tarvittaisiin myös elokuun 13. päivän jälkeen.

Varautuminen johtuu siitä, ettei länsimetroa rakennuttava Länsimetro oy ole vieläkään informoinut HSL:ää metron tarkasta valmistumisaikataulusta.

”Me olemme ilmoittaneet, että meidän pitää tietää ennen toukokuun puoltaväliä”, Rihtniemi sanoo.

Aiemmin Länsimetro oy on ilmoittanut tavoitteekseen, että uusi metrolinja olisi teknisesti valmis avattavaksi viimeistään kesäkuussa.

Metron pitää HSL:n mukaan aueta vähintään kaksi viikkoa ennen kuin linja-autovuoroja koskevat sopimukset päättyvät. Muuten muutos tulee matkustajille liian äkkinäisenä.

Rihtniemellä on nyt valtuudet jatkaa suorien bussilinjojen sopimuksia vuoden 2018 kesään asti. Alun perin länsimetron piti aueta vuoden 2016 elokuussa.

Länsimetro oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi kertoo, ettei yhtiöllä ole tässä vaiheessa uutta kerrottavaa metron aukeamisaikataulusta.

”Länsimetron hallitus käsittelee aikataulua perjantaisessa kokouksessaan”, Saksi sanoo.

Saksi kertoo, että aukeaminen riippuu viime kädessä siitä, kuinka nopeasti eri viranomaiset antavat kesän aikana hyväksyntänsä länsimetron rakennustöille.

”Meidän pitää saada esimerkiksi rakennusvalvonnalta useita satoja käyttöönottolupia. Näin isossa prosessissa tarvitaan hyvää yhteistyötä.”

Saksi on toiminut Länsimetro oy:n toimitusjohtajana nyt puolen vuoden ajan. Hän kertoo yllättyneensä siitä, kuinka paljon työaikaa on mennyt metron ensimmäisen vaiheen ongelmien ratkaisemiseen.

”Ajattelin aluksi, että kakkosvaiheen uudelleenorganisointi olisi se päätyö”, Saksi sanoo.

Länsimetron kakkosvaiheella tarkoitetaan Matinkylästä Kivenlahteen kulkevaa osuutta.

Keskustelu artikkelista: 1 kommentti

  • Espoolainen maksaja

    Tämä on HSL:n pikku ele ottaa kantaa myöhästymiseen, hatutus on sitä luokkaa. Edelleen surullisinta kaikille osapuolille on se että yhtiö, eli sen hallitus ei vastaa mistään.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia