Infra Johanna Aatsalo Ei kommentteja

Vesi vaurioitti metroaseman sähkölaitteita – osa pumppukaivon pumpuista pois käytöstä

Länsimetron Matinkylän asemalle viikko sitten perjantaina ryöpynnyt sadevesi aiheutti vaurioita sähkölaitteille.

Matinkylän metroaseman liukuportaat odottavat matkustajaliikenteen aloittamista. Kuva: Liisa Takala

Sadevesi pääsi metroasemalle, koska aseman vieressä sijaitsevan hotellityömaan kaivanto täyttyi runsaiden sateiden vuoksi.

Vesi tihkui kaivannosta kallion läpi ja päätyi suunnitellusti Matinkylän aseman pumppukaivolle.

”Tämän hetken käsityksen mukaan ainakin osa pumppukaivon pumpuista oli poissa käytöstä. Sen vuoksi pumppukaivo täyttyi ja vettä valui yli aseman kolmoskerroksessa ja sieltä edelleen alempiin kerroksiin”, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski kertoo Rakennuslehdelle.

Sähkökeskus vaurioitui

Lehmuskosken mukaan Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos saapui nopeasti paikalle ja vedet saatiin pumpattua pois melko pian. Paikalla oli useita pelastuslaitoksen yksiköitä ja sopimuspalokuntia.

Viikonloppuna alkaneet aseman kuivatustyöt jatkuivat edelleen alkuviikosta.

Aseman ratatekniikka eli esimerkiksi asetinlaite ja ratasähköt eivät vaurioituneet vesivahingon vuoksi ja kuluneella viikolla on voitu ajaa koeajoja alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Vesi vaurioitti aseman kiinteistöjärjestelmiä. Ainakin yksi turvavalokeskus ja yksi sähkökeskus rikkoontui ja joudutaan uusimaan.

”Uudet asemat on tilattu ja ne asennetaan pikimmiten paikoilleen. Turvavalojen suhteen on jo tehty varmennus, joten valot toimivat edelleen”, Lehmuskoski kertoo.

Tiistaina Lehmuskoski arvioi Rakennuslehdelle, että vesivuodolla ei todennäköisesti ole välitöntä vaikutusta länsimetron matkustajaliikenteen aloittamisen ajankohtaan. Ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Useita vastoinkäymisiä

Matinkylän metroaseman vastoinkäymiset ovat vain yksi osa länsimetron kokemista useista ongelmista.

Esimerkiksi syyskuun puolivälissä koeajoja häiritsi sähköjärjestelmän ongelma, joka sotki koko metroliikenteen. Syyskuun lopulla tehdyt koeajot saatiin ajettua läpi jo lähes häiriöttömästi.

”Pystymme koko ajan poistamaan vaiheita, jotka ovat olleet ongelmallisia ja pääsemme lähemmäs sen tyyppistä liikennettä, mitä länsimetrossa pitää olla, kun se otetaan matkustajakäyttöön”, Lehmuskoski kertoi syyskuun lopussa.

Tuolloin koeajoissa selvisi lisäksi, että metroliikenteen pysyminen aikataulussaan tuottaa vielä ongelmia. Aikataulu, jonka mukaisesti kuljettajat ajavat, osoittautui liian tiukaksi. Sitä joudutaan vielä Lehmuskosken mukaan miettimään liikenteen tilaajan eli HSL:n kanssa.

Länsimetro oy luovutti länsimetron asemat ja radan HKL:n hallintaan lokakuun alussa. Yhteensä luovutettuja asemia oli radan lisäksi kahdeksan. Ne jäävät kuitenkin Länsimetron omistukseen.

Käytännössä hallinnan siirto tarkoitti sitä, että HKL pääsi täysimittaisesti aloittamaan matkustajaliikennettä edeltävän niin sanotun tuotannon esivaiheen.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia