Rakentaminen Korjausrakentaminen Hannes Nissinen / HS Ei kommentteja

Suomen toiseksi vanhimmat rullaportaat purettiin Helsingissä – porrasremontti on sumputtanut Rautatieaseman liikennettä jo kaksi kuukautta

Remontti on ajoittain aiheuttanut ruuhkasumppuja keskushalliin.

Kuva: Helsingin Sanomat

”Heikosti liikkuville ja erilaisten kantamusten kanssa liikkuville remontti on varmasti aiheuttanut päänvaivaa”, VR:n ylläpitopäällikkö Ville Rantala sanoo.

Keskushallista ei ole hissiyhteyttä metroon, joten sinne on mentävä toisesta sisäänkäynnistä, jos kivisiä portaita pitkin kulku ei onnistu.

Rantalan mukaan hänelle saakka ei ole kantautunut valituksia ruuhkista.

Tilanne helpottaa jo perjantaina

Tilanne helpottaa VR:n mukaan jo perjantaina, jolloin remontti loppuu. Alaspäin kulkevat portaat ovat jo käytössä.

Rullaportaat valmistuvat juuri ennen isoja muutoksia seutuliikenteessä. Tammikuun 3. päivästä eteenpäin Espoon bussilinjat eivät kulje suoraan Helsingin Kampin linja-autoasemalle vaan matka on kuljettava metrolla. Tämä lisää kävijöitä myös päärautatieasemalla.

Isoin työvaihe on Rantalan mukaan ollut portaiden kuljetus ulos porteista. Vanhojen liukuportaiden rungot painavat noin 8 000 kiloa sen jälkeen, kun siitä niistä on purettu irrotettavat osat.

Uudet portaat on kuljetettu sisään ja vanhat ulos Kaivokadun puoleisista ovista yöaikaan.

Museovirastoa kuultu uusien portaiden hankinnassa

Entiset portaat ovat vuodelta 1967 eli samalta vuodelta, jona Asematunneli on valmistunut. Kyseessä olivat Suomen toiseksi vanhimmat käytössä olevat rullaportaat.

Ongelmaksi muodostui se, että paikalla olleisiin portaisiin ei enää saanut varaosia. ”Vanhoissa portaissa oli jo vaarana, että ne olisivat voineet koska tahansa hajota lähes korjauskelvottomaan kuntoon.”

Uusien portaiden hankinnassa on kuultu Museovirastoa – esimerkiksi uusien liukuportaiden messinkipinta on alkuperäisen mukainen. Rautatieasema on suojeltu, joten ilman Museoviraston lausuntoa portaita ei vaihdettaisi.

Eliel Saarisen suunnittelema graniittinen asemarakennus on Helsingin tunnetuimpia maamerkkejä. Saarinen voitti ehdotuksellaan asematalon suunnittelukilpailun vuonna 1904.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia