Työelämä Projektit Rakentaminen Suunnittelu Hannu Lättilä Yksi kommentti

Triplan houkutus muodostui vastustamattomaksi – Kauko Saarinen keskeytti eläkepäivänsä ja reissaa nyt kotoaan Jalasjärveltä Helsinkiin töihin

Nyt 67-vuotias rakennusmestari Kauko Saarinen oli ehtinyt viettää hyvin ansaittuja eläkepäiviä vähän toista vuotta, kun hän sai kesällä 2015 puhelinsoiton entiseltä esimieheltään YIT:llä. Tämä tarjosi Saariselle työtä Triplan työmaalla Helsingin Pasilassa.

Kesän yli asiaa mietittyään Saarinen päättikin ottaa pestin Triplan suunnittelunohjauksen projekti-insinöörinä.

”Siinä painoi paljon se, että oli tuttu firma ja tutut esimiehet. Oli helppo tulla, ja haluja oli vielä jonkin verran jäänyt. Ja kun on tällainen projekti, joka on ihan ainutlaatuinen. Ei tällaisia Suomessa montaa tule kohdalle”, Saarinen kertoo.

Asiaa auttoi myös se, että hän sai sovittua haluamansa ehdot. Hän työskentelee 10 tuntia päivässä kolmena päivänä viikossa. Lisäksi hän on saanut olla kesäisin neljä kuukautta vapaalla. Pestiä on tähän asti jatkettu vuosi kerrallaan. Seuraavan kerran pesti on katkolla ensi keväänä.

Jalasjärvellä asuvaa miestä ei erityisemmin rassaa myöskään reissaaminen viikoittain töihin Helsinkiin, missä hänellä on väliaikainen asunto. Reissaaminen työn perässä on nimittäin tuttua jo entuudestaan, sillä yli 40 vuotta YIT:n leivissä ollut mies on päässyt suoraan kotoaan töihin vain neljän vuoden ajan.

Työnteon on mahdollistanut myös hyvä terveys. Siitä hän pitää huolta viemällä koiraansa lenkille aamuin illoin. Talvisin hän myös hiihtää, jos vain kelit sen mahdollistavat.

Moitteita verottajalle

Vaikka se ei pääasiallinen motiivi Saarisen työnteolle olekaan, niin hän sanoo, ettei ylimääräinen rahakaan ole pahitteeksi.

”Ainahan se eläke pieni on, ja kyllä lisä hyvää tekee. Menot eivät kuitenkaan siitä pienene, vaikka eläkkeelle jää, ainoastaan matkakustannukset jäävät pois. Kun eläkkeelle jää, saa katsoa tarkkaan, mitä hankkii ja mitä ei. Kyllä sillä eläkkeelläkin silti pärjää.”

Hän kuitenkin kritisoi verotusta, joka leikkaa ansioita rajusti.

”Verotus on niin ankara, kun se on lisäansiota. Jos lähes puolet menee veroa, se tuntuu aika hirveältä. Sen ymmärtäisin, jos olisi normaali verotus niin kuin palkkatulossakin. Kymmeniä tuhansia kuukaudessa tienaavilla on sama veroprosentti. Mutta saa siitä silti sen verran, että kannattaa käydä.”

Omista miehistä aliurakointiin

Vaikka Saarinen kehuu Triplan työmaan ainutlaatuisuutta, jo vuonna 1974 rakennusalalla aloittanut mies on ehtinyt nähdä aikamoisia työmaita aiemminkin. Hän on ollut YIT:n kanssa rakentamassa muun muassa Saudi-Arabiassa Jeddan kaupunkiin käyttövesilaitosta. Suomessa työmaina ovat olleet esimerkiksi eduskunnan lisärakennus, oopperatalo, Helsinki-Vantaan lentokentän kotimaan terminaali ja kaksi paperitehdasta.

Pitkä ura merkitsee myös sitä, että Saarinen on ehtinyt kokea kosolti muutoksia rakennusalalla. Merkittävimpiä ovat hänen mielestään aliurakoinnin, suunnitelmallisuuden ja kansainvälisyyden kasvu sekä työturvallisuuden kohentuminen.

”Alkuaikoina oli omat porukat eikä ollut alihankkijoita. Nythän melkein kaikki tehdään alihankkijoilla. Ennen sinulla oli omat miehet kirjoilla ja johdit niitä.”

Saarinen veti aikoinaan esimerkiksi useita paikallavaluja omilla miehillä, kun nykyään ne tehdään aliurakoina.

”Nykyään myös suunnitellaan varmasti enemmän ja tehdään sitä paperille, mikä ennen oli päässä. Jokaisesta työvaiheesta tehdään ennakkosuunnitelmat. Pitihän ne ennenkin tehdä, mutta ne tehtiin yksittäin, kuka teki enemmän kuka vähemmän. Nykyään ne pitää kaikki kirjoittaa paperille. On kaiken näköistä kaavaketta.”

Keskustelu artikkelista: 1 kommentti

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia