YIT ja WSP ehdottavat rautatieaseman laiturien päälle pyöräily- ja kävelysiltaa. Kuva YIT

Helsingin poliitikot haluavat lisäselvityksiä Rautatieaseman pyöräilyratkaisusta – tunnelin kannattajat hävisivät äänestyksen yhdellä äänellä

Helsingin päärautatieaseman pyöräilyratkaisusta tehdään lisää siltaselvityksiä ensi syyskuuhun mennessä, päätti kaupunkiympäristö­lautakunta tiistaina.

Kirjoittaja(t) Marja Salomaa / HS

Lautakunta ei ollut yksimielinen. Ratapihan alittavaa tunnelia kannattaneet vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat hävisivät äänestyksessä 6–7.

Kansalaistorilta ratapihan ali Kaisaniemenpuistoon suunniteltu 26 miljoonan euron tunneli arveluttaa etenkin kokoomuspoliitikkoja ja demareita, jotka nyt hakevat kohtuuhintaista ratkaisua pyöräilyn sujuvoittamiseen.

Apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) pitää aikalisää harmillisena, koska viive mahdollisesti lykkää yhteyden toteutusta vuosilla.

”Lautakunta sai käsittääkseni melko tyhjentävän selvityksen, eikä kokouksessa tullut esiin ideaa tai ideanpoikasta, mitä vielä voitaisiin selvittää. Jos suoraa reittiä ratapihan yli suunnitellaan, törmätään fysiikan lakeihin eli reitin jyrkkyyteen”, Sinnemäki sanoo.

Hän ymmärtää, että 26 miljoonan euron hinta kuulostaa paljolta. Siltavaihtoehdon lasku voisi olla 12–14 miljoonaa euroa.

”Mutta se investointi on äkkiä kalliimpi, jos pyöräilijät eivät kuitenkaan siltaa käytä”, Sinnemäki sanoo.

Eri vaihtoehtoja selvitelty pitkään

Tunnelin käyttäjämääriksi on pyöräilykaudella arvioitu 5 000–10 000 pyöräilijää arkipäivisin.

Vuosien viive toteutukselle syntyisi, jos Töölönlahden ja Kaisaniemen alueella jouduttaisiin tekemään kaavamuutoksia. Virkamiesten valmistelema pyöräilytunneli ei edellytä asemakaavojen muuttamista.

Eri vaihtoehtoja pyöräily-yhteydelle on selvitetty jo useiden vuosien ajan.

Ehdotettu pyöräilysilta nousisi kymmenen metrin korkeuteen. Sillalle jouduttaisiin rakentamaan pitkät rampit Kiasman kulmalta ja Kaisaniemenpuistosta. Kuva: Helsingin kaupunkiympäristö

Vuosina 2011–2014 vertailussa olivat ylikulkusilta Töölönlahden rannasta Eläintarhanlahdelle, silta- ja tunnelivaihtoehdot Töölönlahdenkadun ja Alvar Aallon kadun risteyksestä sekä Rautatieaseman vanhan jalankulkutunnelin laventaminen pyöräliikenteelle.

Virkamiesten valmistelema pyöräilytunneli ei edellytä asemakaavojen muuttamista.

Näistä tunnelivaihtoehto Alvar Aallon kadun risteyksestä on sulkeutunut, koska radanvarteen nousseen uuden talon maanalaiset rakenteet estävät uuden tunnelin tekemisen.

Ramppiongelma vaivaa YIT:n ja WSP:n siltaideaa

Samasta risteyksestä radan yli kurkottava silta toisi pitkän nousurampin suojeltuun Kaisaniemen puistoon ja ongelmallisia ramppiratkaisuja Töölönlahden puistoon.

Pyöräliikenteen ohjaaminen nykyiseen jalankulkutunneliin on jo hylätty vuonna 2014 sen vuoksi, että tunneli on liian kapea jalankulkijoiden määrään verrattuna. Tunnelia hallinnoiva Liikennevirasto on myös torpannut ratkaisun.

Ramppiongelma vaivaa myös rakennusyhtiö YIT:n ja suunnittelutoimisto WSP:n siltaideaa päärautatieaseman kupeessa. Koska pyöräsillan kannen pitää olla vähintään kymmenen metrin korkeudessa, molemmille puolille ratapihaa pitäisi rakentaa arviolta sadan metrin pituiset rampit.

Tunnelivaihtoehto olisi heti toteutettavissa

Projektinjohtaja Olli-Pekka Aalto Helsingin kaupunkiympäristöstä sanoo, että lisäselvityksiä voidaan tehdä tutkimalla maaperää eri ratkaisuissa. Virkamiesten esittämän tunnelivaihtoehdon maaperäselvitykset on jo tehty, ja ratkaisu olisi toteutettavissa saman tien.

”Siltaratkaisussa olisi myös neuvoteltava, millaisia muutoksia voidaan tehdä suojeltuun Kaisaniemenpuistoon”, sanoo Aalto.

Alustavan arvion mukaan Kaisaniemenpuistoon olisi tehtävä pengerryksiä ramppia varten.

Kansalaistorin puolella pengerrys aiheuttaisi neuvotteluja muun muassa Kiasman taidemuseon, Senaattikiinteistöjen sekä kaupunginkirjaston kanssa.

Oodi-kirjaston katujärjestelyt ovat jo aiheuttaneet huolta Kiasman huoltoliikenteen sujuvuudesta. Kiasman huoltoajo on ohjattu Eero Erkon kadun kautta. Myös Kansalaistorin eri tapahtumien huoltoliikenne on kulkenut samaa katua.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin poliitikot haluavat lisäselvityksiä Rautatieaseman pyöräilyratkaisusta – tunnelin kannattajat hävisivät äänestyksen yhdellä äänellä”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi