Suunnittelu Rakentaminen Talous Uutiset Lari Malmberg / HS 2 kommenttia

Helsingin virkamiehet tyrmäävät Rautatieaseman ylittävän pyöräilysillan: pyöräilijöiden arvioidaan karttavan pitkää nousua

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee esitystä tiistaina.

YIT ja WSP ehdottavat rautatieaseman laiturien päälle pyöräily- ja kävelysiltaa. Kuva YIT

Tuoreimman siltasuunnitelmista julkaisivat viime viikolla rakennusyhtiö YIT ja rakennusalan suunnitteluyritys WSP. Erilaisia siltavaihtoehtoja on esitetty myös aiempina vuosina.

Ratapiha ja rautatieasema muodostavat esteen Helsingin keskustassa poikittaissuunnassa liikkuville pyöräilijöille. Virkamiehet ehdottavat, että ratapihan ylittävän sillan sijaan raiteiden alle rakennettaisiin pyöräilytunneli.

Siltavaihtoehtoa kannattavat argumentit ovat perustuneet kaupungin elävöittämiseen ja rahaan. Tunnelin hinnaksi on arvioitu 26 miljoonaa euroa. Sillan kustannukset voisivat YIT:n näkemyksen mukaan jäädä alle kymmeneen miljoonaan euroon.

Virkamiehet: Noususta tulee liian jyrkkä

Virkamiehet eivät kuitenkaan usko, että silta houkuttelisi pyöräilijöitä. Sillalle nousevan pyöräilijän pitäisi polkea ylämäkeä lähes yhdeksän metrin korkeuteen.

Tunnelivaihtoehdossa korkeusero on maanpintaan nähden huomattavasti pienempi. Suurimmillaan korkeusero on tunnelin länsipäässä, jossa se on viisi metriä.

Jos sillan kaltevuudeksi valitaan YIT:n ehdottama kuuden prosentin kulma, noususta tulee virkamiesten näkemyksen mukaan liian jyrkkä. Jos kaltevuuskulma laskettaisiin viiteen prosenttiin, ylämäestä tulisi kaksi kertaa niin pitkä kuin tunnelivaihtoehdossa. Yhteensä ylämäkeä oli tässä siltavaihtoehdossa 320 metriä.

Tiedot perustuvat HS:n saamaan lisäselvitykseen, jossa virkamiehet avaavat tunneli- ja siltavaihtoehtojen teknisiä ominaisuuksia poliitikoille.

Pyöräilyn lisääminen edellyttää houkuttelevuutta

Mutta eikö pyöräilijöiden sitten voisi olettaa näkevän myös vähän vaivaa matkansa eteen?

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalla työskentelevä projektinjohtaja Olli-Pekka Aalto sanoo, että radan ohittavia, epähoukuttelevia pyöräreittejä on jo olemassa. Pyöräilijät voivat esimerkiksi kiertää Kaivokadun kautta tai polkea ylös Linnunlaulun jyrkän mäen.

Helsingin tavoitteena on lisätä pyöräilyä kaupungissa. Jos näin halutaan tehdä, pyöräilystä pitää tehdä houkuttelevaa. Aallon näkökulman mukaan ratapihan ylittävässä sillassa on riski, että sitä ei käytettäisi.

Tunnelivaihtoehtoon verrattuna onnistuttaisiin säästämään rahaa, mutta lopputulos ei vastaisi hankkeelle asetettuja tavoitteita. Siis sitä, että kaikenikäiset ja -kuntoiset pyöräilijät valitsisivat uuden reitin.

”Sitä, minkälainen ympäristö koetaan houkuttelevaksi pyöräily-ympäristöksi, on tutkittu kansainvälisesti paljon ja Suomessakin jonkin verran”, Aalto sanoo.

Liikenne voisi sumputtua jalankulkutunneliin

Aalto kertoo, että viiden prosentin kaltevuuskulma vastaa ratapihan nyt alittavan jalankulkutunnelin Kaisaniemen puoleista nousua. Noin kuuden prosentin nousu taas löytyy esimerkiksi kevyenliikenteen­väylältä, joka nousee Kalliossa radanviertä Helsinginkadun kohdalta kohti Alppikadun ja Ensi Linjan risteystä.

Helsinki on pohtinut myös pyöräilijöiden ohjaamista nykyiseen jalankulkutunneliin. Ratkaisua on kuitenkin pidetty ongelmallisena tunnelin ahtauden vuoksi. Varsinkin ruuhka-aikana pyöräilijöiden ja jalkaisin kulkevien junamatkustajien sumputtuminen samaan tunneliin voisi Helsingin virkamiesten mukaan aiheuttaa vaaratilanteita.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan jäsenet käsittelevät tunnelikysymystä ensi tiistaina.

 

 

 

Keskustelu artikkelista: 2 kommenttia

  • Hangossa ton jarttamisen voi ihan livenä todeta todeksi.

    Vastaa
  • Kaupunkipyörää kokeillut

    Tukholmassa yhden sillan päässä on ”kierrenousu”, jolla kulma saadaan kevyeksi pyörällä kuljettavaksi. Ja tilaakin säästyy pitkältä luiskalta ;D

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia