Suunnittelu Talous Uutiset Toni Lehtinen / HS Ei kommentteja

Turun raitiovaunujen paluu nytkähti eteenpäin: paras reitti kulkisi Varissuolta Raisioon

Jos Turkuun tulee ratikkalinja, yksi on varma. Linjan toinen päätepysäkki on Varissuolla.

Havainnekuva raitiotievaihtoehdosta Turun kauppatorilla. Kuva: WSP

Turku ja Raisio julkaisivat tekemänsä selvityksen joukkoliikenteestä maanantaina. Siinä käydään läpi eri vaihtoehtoja Turkuun rakennettavalle uudelle joukkoliikennemuodolle. Myös valtio oli mukana tekemässä selvitystä.

Selvityksen mukaan paras linjavaihtoehto kulkisi Varissuolta Kupittaan, Turun kauppatorin ja Länsikeskuksen kautta Raisioon. Linjan varrella sijaitsevat muun muassa Turun yliopisto, yliopistollinen keskussairaala sekä linja-autoasema.

Kyseisellä linjalla olisi eniten matkustajia, ja sen varrella olisi eniten kaupunkikehitysmahdollisuuksia.

Raision sijaan Varissuolta lähtevä linja voisi päättyä Länsikeskukseen, Runosmäkeen tai linja-autoasemalle suunniteltavaan Matkakeskukseen.

Raitiotielinjan rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2021 ja liikennöinti vuonna 2025. Raitiovaunuliikenne palaisi kaupunkiin reilun 50 vuoden tauon jälkeen. Turussa oli raitiovaunuliikennettä yli 70 vuoden ajan aina vuoteen 1972 asti.

Matkamäärät kasvavat rajusti

Turku hyväksyi vuonna 2015 yleissuunnitelman joukkoliikenteen kehittämiseksi. Kaupunki tarvitsee uuden joukkoliikennemuodon, sillä Turun seudun matkamäärät kasvavat seuraavan 30 vuoden aikana jopa 30 prosenttia.

”Joukkoliikenneratkaisu on Turulle tärkeä osa kestävää ja ilmastoystävällistä kaupunkikehitystä ja merkittävä askel matkalla hiilineutraaliksi kaupungiksi vuoteen 2040 mennessä”, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve kaupungin tiedotteessa.

Matkamäärät kasvavat seuraavan 30 vuoden aikana jopa 30 prosenttia.

Tuoreessa selvityksessä pidettiin raitiovaunuvaihtoehdon rinnalla niin sanottua superbussivaihtoehtoa.

Superbusseilla tarkoitetaan liikennettä, jossa bussit toimivat samoilla linjoilla ja pysäkeillä kuin raitiovaunut, mutta tietenkin ilman kiskoja. Busseilla olisi liikenteessä myös samat etuudet kuin raitiovaunuilla.

Bussien ongelmana on heikompi houkuttelevuus raitiovaunuihin verrattuna. Tutkimusten mukaan varsinkin miehet käyttävät raideliikennettä huomattavasti enemmän kuin vastaavalla välillä menevää bussiliikennettä.

Superbussit maksaisivat vähemmän

Selvityksen mukaan raitiovaunu sopisi Turun tavoitteisiin paremmin kuin superbussit.

Superbussit olisivat kuitenkin selvästi halvempi vaihtoehto. Raitiotievaihtoehdon kustannukset olisivat 166-293 miljoonaa euroa riippuen valittavasta linjasta. Superbussien hinta olisi 63-123 miljoonaa euroa.

Hintaero on niin huomattava, että halvimman raitiotievaihtoehdon hinnalla voisi rakentaa useita superbussilinjoja.

”Sekä raitiotie että superbussi ovat kokonaisvaltaisen kaupunkikehityksen kannalta kiinnostavia vaihtoehtoja. Molemmat edellyttävät läpimenevästi tinkimätöntä laatua toteutuksessa”, sanoo Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen.

Turun kaupunginhallitus käsittelee selvitystä jo maanantaina. Selvitys lähtee lausuntokierrokselle, jonka jälkeen Turun kaupunginvaltuusto päättää asiasta.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia