Suunnittelu Uutiset Marja Salomaa / HS 2 kommenttia

Ei edes paikkaa, josta ostaa vessapaperia – Viikon Vantaalla asunut lentokenttäprofessori lyttää Helsinki-Vantaata ympäröivän ”lentokenttäkaupungin”, mutta uskoo alueen mahdollisuuksiin

Hongkongin yliopiston professori Max Hirsh pitää Helsinki-Vantaata alan nousevana tähtenä, joka ei vielä ole saavuttanut täyttä potentiaaliaan.

Max Hirsch. Kuva: Sonja Lindroos)

Professori Max Hirshin valokuvat toukokuisesta Vantaan vierailusta ovat kuin kenen tahansa lomanviettäjän otoksia: näkymä Clarion Airport -hotellihuoneen ikkunasta, näkymä hotellin ovien edestä ynnä muuta.

Mutta Hirsh ei ole kuka tahansa eksoottinen lomailija, vaan lentokenttiin erikoistunut tutkija ja Hongkongin yliopiston professori. Viikon retriitti lentoaseman tuntumassa oli osa tutkimusprojektia, jonka avulla hän keräsi aineistoa Helsinki-Vantaan ja Aviapoliksen kehittämiseksi.

Max Hirsh

  • Professori Max Hirsh työskentelee Hongkongin yliopistossa. Hän on tutkinut kaupunkikehitystä etenkin lentokentillä ja niiden ympäristössä.
  • Hän perehtyi Airport Urbanism -tutkimuksessaan yli 50 kansainväliseen lentokenttään kymmenen vuoden aikana.
  • Hirsh jäsentää lentokenttiä niillä työskentelevien ihmisten, matkustajien, paikallisten yrittäjien ja asukkaiden kokemusten kautta.
  • Hänen tuorein tutkimuskohteensa oli Helsinki-Vantaan lentoasema ja Vantaan Aviapoliksen alue.

Haastattelemalla kymmeniä kentällä työskenteleviä ihmisiä, yrittäjiä, kiinteistönomistajia, opiskelijoita ja turisteja, hän on päätynyt siihen johtopäätökseen, että Helsinki-Vantaalla on mahdollisuudet hypähtää todellisten menestyjien joukkoon, jalkapallotermein Mestareiden liigaan.

”Tällä alueella on todella paljon potentiaalia ja yhteistyö eri osapuolten kesken on sujuvaa. Aina ei ole näin. Yhdellä lontoolaiskentällä paikallishallinnon ja lentokentän edustajat keskustelevat keskenään vain lakimiehen välityksellä.”

Minne viedä vieraat työlounaalle?

Aasian lennot ovat kasvattaneet Helsinki-Vantaan matkustajamääriä roimasti, yritykset ovat asettuneet lentokenttäalueelle ja Vantaan kaupunki on kaavoittamassa asutusta kentän kupeeseen Aviapolikseen.

Mutta jo viikon tarkastelujaksolla Hirsh totesi, ettei kaikki ole kunnossa. Hän listasi menetettyjä mahdollisuuksia, puutteita ja parannusideoita Vantaan kaupungin ja lentokenttätoimijoiden avuksi.

Aivan ensimmäinen parannuskohde on lentokentän työpaikka-alueen arkiset palvelut. Työpaikka-alueella ei ole paikkaa, minne yritykset voisivat kutsua vieraitaan työlounaalle. Siellä ei ole pienintäkään kauppaa tai kioskia, mistä iltavuorolaiset voisivat ostaa kotiin ruokaa tai vessapaperia.

”Mutta onhan Jumbo, minulle vastattiin. Haastatteluista kuitenkin ilmeni, etteivät lentokenttäalueen työntekijät halua kuluttaa kahta tuntia banaanien etsimiseen”, Hirsh sanoo.

Alueella ei ole liikuntamahdollisuuksia niille, jotka lounastunnillaan haluaisivat vetää treenejä. Ei myöskään kahvilaa tai kuppilaa, johon työporukka voisi kokoontua perjantai-iltaisin, viikonlopuista puhumattakaan.

Opastukset ovat puutteellisia, joukkoliikenne ja kävelyreitit etenkin ulkomaalaisille vaikeasti hahmotettavia. Helsinki-Vantaan hotellien käyttöaste on Hirshin mukaan ollut viime ajat 74 prosenttia, kun Helsingin keskustan hotelleissa se on ollut 66 prosenttia.

Elämykselliselle keskukselle voisi olla kysyntää

On siis paljon turisteja, jotka yöpyvät lentoaseman liepeillä eivätkä välttämättä matkaa sieltä pois ennen jatkolentoaan muualle Eurooppaan. Heitä voisi kiinnostaa pienimuotoinen ulkoilu tai kenties vierailu paikallisessa turistikeskuksessa, jos sellainen olisi olemassa.

Hirsh perää elämyksellistä turistikeskusta, jossa matkailijat voisivat esimerkiksi maistella suomalaisia perinneruokia ja kasvattaa Suomi-tietouttaan. Se voisi sijoittua kenties lentorahdin hallitiloihin ja sinne voisi kulkea hop-on-hop-off-bussilla.

Pyhtäänkorvenkujan taloja lentokentän lähellä. Kuva on vuodelta 2015. Kuva: Laura Oja

Vastaavanlaisia elämyksellisiä keskuksia on syntynyt eri puolille maailmaa, lähinnä aasialaisille kentille, mutta myös Islannin Keflavikiin.

”Aasialaiset matkailijat arvostavat luontoa, mutta kohtuullisessa mitassa. Heille luontoelämykseksi riittävät sellaiset retket, joita suomalaiset eivät vielä luontoretkiksi nimitä”, Hirsh arvioi.

Yksi Hirshin haastateltavista oli hänen entinen oppilaansa, joka työskentelee nyt Helsinki-Vantaalla. Hän kulutti vapaa-aikaansa keräämällä mustikoita lentokentän ja Jumbon välisissä metsissä.

Helsinki-Vantaasta on myös kuin vaivihkaa kehkeytynyt opetuskeskus, joka houkuttelee kansainvälisä opiskelijoita ja opettajia. Opiskelijat työllistyvät ilmailualalle. Koulutus on kuitenkin pirstoutunut monen pienehkön tekijän työksi.

Hirshin mielestä suomalaisten kannattaisi tutkailla esimerkiksi Singaporen Aviation Academya, josta on tullut yksi merkittävä maineentekijä ja magneetti maailman parhaimmaksi valitulle Changin kentälle.

Kulttuuri lisäisi lentoaseman kiinnostavuutta

Lentoaseman vetovoimaisuutta ja mainetta elävänä yhteisönä olisi helpointa ja jopa edullisinta kasvattaa kulttuurin avulla. Monilla vanhoilla lentokentillä on todettu, että väljät hallimaiset toimitilat houkuttelevat taiteen tekijöitä puoleensa.

”Taiteilijaresidensseiksi sopisi esimerkiksi Alvar Aallon suunnittelema Aerola. Vanhat Huberin toimitilat Aerolan lähellä voisivat sopia kulttuuritapahtumille”, Hirsh ideoi.

Jos lentoaseman työpaikka-alueelle saadaan aikaiseksi pienehkö ostari ruokakappoineen ja lounaspaikkoineen, myös se voisi toimia myös pienimuotoisena konserttiareenana.

”Toivoisin, että Vantaalla havahduttaisiin siihen, että lentoasema antaa paljon uusia mahdollisuuksia. Tarvitaan määrätietoista yhteistyötä, että ne mahdollisuudet pysytään hyödyntämään täysimääräisesti.”

Keskustelu artikkelista: 2 kommenttia

  • Yritä siellä jotain, sut tyrmätään ,vuokrat kauheet. Apua et saa vantaan kaupungilta, koska olet alkuperäinen Suomalainen, kesäisin saat väriä nahkaan .

    Vastaa
  • Eikö siellä alakerrassa ole Alepa joka on aina auki? Kyllä sieltä saa vessapaperia ja banaaneja.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia