Ilmakuvassa näkymä Östersundomista itään päin. Alueen läpi kulkee Uusi Porvoontie. Kuva: Sami Kero / HS

Vantaa hyväksyi Östersundomin kaavan selvin numeroin – nopeaan rakennustahtiin ei kukaan usko

Helsingin ja Sipoon on hyväksyttävä sama kaava, jotta se voisi toteutua.

Kirjoittaja(t) Marja Salomaa /HS

Vantaa hyväksyi selvin numeroin 39–27 Östersundomin osayleiskaavan maanantaina.

Käytännössä Vantaan valtuuston päätös pitää kivuliaasti sujuneen Östersundomin kaavoituksen hengissä. Kolmen kunnan alueelle on suunniteltu rakentamista jo kymmenen vuotta.

Poikkeuksellisessa yhteisprojektissa Vantaan, Helsingin ja Sipoon on hyväksyttävä osayleiskaava esitetyssä muodossa ja muutoksitta.

Kaavan hyväksymistä vastustivat vihreiden, keskustan, perussuomalaisten ja kristillisten ryhmät. Sen puolesta liputtivat Vantaan kaksi suurinta ryhmää kokoomus ja sosiaalidemokraatit.

Suunnitelman hylkäämistä esittänyt Timo Juurikkala (vihr) ei uskonut ehdotuksen toteutumiseen, vaikka kaikki kolme kuntaa sen hyväksyisivätkin. Hän muistutti, että Uudenmaan ely-keskus on jo valittanut Salmenkallion alueen selvitysaluemerkinnästä uudessa maakuntakaavassa.

”Ely-keskuksen valituksilla on tapana mennä läpi”, Juurikkala sanoi

Sama valkoinen selvitysaluemerkintä on myös osayleiskaava­ehdotuksessa. Maakuntakaava­valituksessaan Uudenmaan ely-keskus on kritisoinut selvitysaluetta, koska se ei merkintänä takaa ympäristöarvojen säilymistä.

Myös ympäristöjärjestöt ovat teroittaneet kyniään tulevien valitusten varalta. Niiden mielestä alueen luontoarvoja ei ole vieläkään huomioitu riittävästi.

Vantaalla uusi kaupunginosa ei herättänyt innostusta

Vantaan kaupunginvaltuuston kokouksessa uusi kaupunginosa etelärannikolla ei herättänyt innostusta, vaikka mahdollinen Länsisalmen metroasema sijoittuisikin Vantaan maalle. Vantaalaiset eivät uskoneet alueen rakentuvan kovin nopeasti, koska raideratkaisu on kallis.

Useissa valtuustoryhmissä pidettiin Vantaalle koituvaa jopa 200 miljoonaan euroon nousevaa metrolaskua liian suurena alueella, joka ei kuulu Vantaan kaupunkikehittämisen pääsuuntiin juuri nyt.

”Länsisalmen metroaseman liepeet eivät näytä meidän kannaltamme houkuttelevilta, eikä maksumieheksi meidän kannalta tarpeettomalle metrolle”, Juurikkala sanoi.

Isojen puolueiden valtuutetut Sakari Rokkanen (kok) ja Tarja Eklund (sd) muistuttivat, ettei Vantaa tällä päätöksellään ole sitoutumassa metron rakentamiseen.

Perussuomalaisten Mika Niikko (ps) epäili, että Helsinki suurimpana maanomistajana junailee metropäätöksen jotain kautta esimerkiksi Helsingin seudun liikenteen (HSL) kautta.

Myös Juurikkala oli skeptinen sen suhteen, mitä Vantaan mielenilmaus metroasiassa lopulta vaikuttaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vantaa hyväksyi Östersundomin kaavan selvin numeroin – nopeaan rakennustahtiin ei kukaan usko”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi