Kuva: 3Drender

Täystyrmäys Helsingin kaupungille: Korkein hallinto-oikeus hylkäsi kaupunkibulevardit ja Keskuspuistoon rakentamisen – Malmin lentokentälle ei armoa

Korkein hallinto-oikeus on antanut päätöksensä Helsingin suunnittelemista kaupunkibulevardeista.

Kirjoittaja(t) Kaisu Moilanen / HS

Korkein hallinto-oikeus on tyrmännyt Helsingin suunnitelmat muuttaa Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä sekä Lahdenväylä niin sanotuiksi kaupunkibulevardeiksi eli pääkaduiksi. Korkein hallinto-oikeus julkisti päätöksensä tänään torstaina.

Helsingin kaupunki oli valittanut Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä, joka koski kaupungin uudesta yleiskaavasta tehtyjä valituksia. Hallinto-oikeuden mielestä neljää kaupunkibulevardia ei voi rakentaa. KHO piti päätöksen voimassa tältä osin.

KHO perustelee päätöstään sillä, että moottoriväylien muuttamiseksi kaupunkibulevardeiksi ei ole osoitettu riittäviä perusteita.

Lisäksi on epävarmaa, miten väylien bulevardisointi vaikuttaisi teiden toimivuuteen siinä tapauksessa, että ajoneuvoruuhkien lieventämiseksi tarkoitetut toimenpiteet kuten vahva joukkoliikenne ja ruuhkamaksut jäisivät toteutumatta. KHO huomauttaa päätöksessään, että yleiskaavaan ei sisälly pakottavia merkintöjä esimerkiksi raideyhteyksien toteuttamiseksi samalla kun kaupunkibulevardit toteutettaisiin.

”Muut selvityksissä esitetyt keinot autoliikenteen vähentämiseen ja liikenteen ruuhkautumisen välttämiseen ovat pääosin sellaisia, ettei niitä voida kaavoituksella ratkaista”, päätöksessä todetaan.

Bulevardit vähentäisivät Helsingin sisääntuloväylien autoliikennekapasiteettia, jolloin liikenneverkon kuormitus kasvaisi ja matka-ajat seudulta kantakaupunkiin henkilöautolla pitenisivät 5–20 prosenttia aamun huipputunteina, päätöksessä todetaan.

KHO katsoo myös ongelmallisena Keskuspuiston viheralueen kaventamisen.

Asuntoja 80 000 asukkaalle

Kaupunkibulevardit tarkoittavat, että Helsingin sisääntuloväylät muutettaisiin asuinkaduiksi. Helsinki on kaavaillut bulevardien varsille asuntoja yhteensä noin 80 000 asukkaalle.

Kaupunki päätti bulevardeista yleiskaavan yhteydessä vuonna 2016. Kaavan kolme kantavaa ajatusta ovat olleet Helsingin kasvattaminen, tiivistäminen ja liikennejärjestelmän siirtäminen entistä enemmän joukkoliikennevetoiseksi. Yleiskaavassa varaudutaan siihen, että Helsingin väkiluku kasvaa vuoteen 2050 mennessä 240 000 ihmisellä.

Malmin lentokentän muuttamiselle asuinkäyttöön ei sen sijaan näyttäisi olevan esteitä. Malmin lentokentän merkitsemisestä asuinkäyttöön oli valitettu, mutta siltäkin osin KHO piti aiemman päätöksen voimassa.

Myös Vartiosaaren osalta hallinto-oikeiden ratkaisu säilyi: aluetta ei saa rakentaa, sillä saari on arvokasta kulttuuriympäristöä.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Täystyrmäys Helsingin kaupungille: Korkein hallinto-oikeus hylkäsi kaupunkibulevardit ja Keskuspuistoon rakentamisen – Malmin lentokentälle ei armoa”

  1. Hieno juttu kun bulevardit saatiin estettyä. Kadut ovat olleet satoja vuosia. Sopiihan Malmille kerrostaloja. Vallattu Sipoon aluekin on rakentamatta.

  2. Kaavoitusosasto on ollut pahasti kuutamolla vuosikausia.
    Kaavoittajien aika taitaa mennä detaljien näpertelyyn isojen linjojen huolellisen suunnittelun sijasta.
    Kaavat ovat järjettömän pikkutarkkoja ja niissä määrätään kummallisia rakenteita ja erityisesti kattomuotoja, jotka ovat riskirakenteita.
    Väittäisin, että ainakin osa tämänkin lehden palstoilla käsitellyistä vuoto- ja homevaurioista on seurausta huonoista kaavoista.

  3. Järjen valo häämöttää. Avokasta saivat sinnetännemäkeläiset ja malmispedet kummatkin. Hyvä näin.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi