Kokeile kuukausi maksutta

Arabianrannassa muutetaan 700 lämmitystolppaa sähköautojen latauspisteiksi – Miksi uusiin taloihin ei rakenneta niitä valmiiksi?

Latauspiste maksaa tuhansia euroja tavallista autopaikkaa enemmän. Rakentaminen jälkikäteen tulee vielä kalliimmaksi.

Helsingin Arabianrannassa autojen lämmitystolpat muutetaan sähköautojen lataukseen sopiviksi. Kuva: Juha-Pekka Laitinen

Helsingin Arabianrannasta tulee Suomen suurin hybridi- ja sähköautojen lataamista tukeva asuinalue.

Alueen taloyhtiöiden omistama palveluyhtiö Arabian Palvelu asennuttaa latausmahdollisuuden kaikkien autopaikkojen lämmitystolppiin, kertoo toimitusjohtaja Mika Lehtonen.

Arabianrannassa on noin 1 400 autopaikkaa ja runsaat 700 lämmitystolppaa.

”Asennuksen kokonaiskustannus on noin 400 000 euroa. Arabian Palvelu kustantaa uusimisen, eikä latauspaikan avaamisesta peritä autopaikan haltijoilta maksua”, Lehtonen sanoo.

Asennustyöt alkavat helmikuussa ja valmistunevat syyskuun loppuun mennessä. Muutostyöllä yritys haluaa osaltaan tukea ympäristöä säästävää autoilua.

Lehtosen mukaan älykkäillä tolpilla asukkaat voivat paitsi ladata myös lämmittää autojaan. Latauslaitteita pystyy ohjailemaan etänä esimerkiksi mobiililaitteilla.

Tavoitteena lisätä selvästi vaihtoehtoista käyttövoimaa

Arabianrannan rakentaminen alkoi vuonna 2000, ja alue valmistui 15 vuotta myöhemmin. Kun latauspisteet valmistuvat, tilanne on siellä parempi kuin monessa uudiskohteessa.

Sähköautoja voi ladata vasta harvassa taloyhtiössä. Realia Isännöinnin teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan hybridi- ja sähköautojen latausmahdollisuus on herättänyt keskustelua ainoastaan 12 prosentissa taloyhtiöistä. Vielä harvemmassa taloyhtiössä asia on edennyt yhtiökokoukseen asti päätettäväksi.

Suomessa on tavoitteena, että ensi vuonna 20 prosenttia uusista henkilöautoista kulkisi vaihtoehtoisella käyttövoimalla, kuten sähköllä. Vuonna 2025 osuuden pitäisi olla jo puolet kaikista uusista henkilöautoista.

Latauslaitteita pystyy ohjailemaan etänä esimerkiksi mobiililaitteilla.

Miksi ihmeessä uusiin taloihin ei rakenneta latauspisteitä valmiiksi?

Suomen suurimmasta rakennusliikkeestä YIT:stä omituisuutta perustellaan sillä, että sähköllä kulkevia autoja on vielä verrattain vähän liikenteessä.

Viime vuonna niitä oli liikennekäytössä 0,9 prosenttia autokannasta ja edellisvuonna 0,5 prosenttia, selviää liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tiedoista.

YIT ja kaksi muuta rakennusjättiä eli SRV ja Skanska tuovat tulevaisuudessa kaikkiin uusiin kohteisiinsa joitakin latauspaikkoja tai ainakin latauspaikkavarauksia.

Osa rakennusyhtiöistä aloittaa rakentamisen tänä vuonna, osa on aloittanut jo aiemmin.

Rakenteilla ja valmistumassa on siis paljon kohteita, joissa valmista latausmahdollisuutta ei ole vielä pitkään aikaan.

Latauspisteiden kysyntä vaikuttaa

Yksittäiseen uudiskohteeseen rakennettavien latauspaikkojen määrään vaikuttaa se, paljonko rakennusliikkeet arvioivat latauspisteille olevan kysyntää. SRV varustaa 20 prosenttia uusien kohteidensa autopaikoista sähköautojen lataukseen tarkoitetulla latauslaitteella, kertoo asuntojen tuotekehityksestä vastaava johtaja Riikka Lohikoski.

Skanskan viestintäpäällikön Liisa Salmelan mukaan yhtiön uudiskohteisiin latausmahdollisuus tulee arviolta 10–20 prosenttiin autopaikoista.

YIT:n uusiin kohteisiin tulevien latauspaikkojen tai latauspaikkavarausten määrä vaihtelee niin ikään 10 ja 20 prosentin välillä, sanoo suunnittelupäällikkö Aki Pirttijärvi.

Kaikissa uusissa kohteissa latausmahdollisuuteen varaudutaan vähintään sähköliittymän koolla: latauspaikat edellyttävät tavallisia lämmitystolppia suurempaa sähköliittymää.

SRV:n Lohikosken mukaan latauslaitteella varustetut jo myynnissä olevat autopaikat ovat keskimäärin muutamia tuhansia euroja tavallisia paikkoja kalliimpia.

Kustannuksiin vaikuttaa moni asia, kuten kiinteistön sähköjärjestelmä, latauslaitteiden teho ja lukumäärä sekä pysäköintialueen sijainti. Sähköliittymän päivittäminen valmiille pysäköintialueelle jälkikäteen maksaa yleensä enemmän kuin suunnitteluvaiheessa, rakennusliikkeistä kerrotaan.

Skanskalla on valmistumassa latausmahdollisuudella varustettuja autopaikkoja kaikkiin suuriin kaupunkeihin, Helsingissä esimerkiksi Herttoniemenrantaan ja Verkkosaareen.

SRV:llä latauspaikkoja on Espoossa, Keravalla ja Vantaalla. YIT on asentanut latauslaitteita Helsingin Sompasaareen ja pariin kohteeseen Tampereella.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Arabianrannassa muutetaan 700 lämmitystolppaa sähköautojen latauspisteiksi – Miksi uusiin taloihin ei rakenneta niitä valmiiksi?”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat