Hämeentie menee remonttiin. Kuva: Sami Kero / HS

Helsingin Hämeentie suljetaan autojen läpiajolta lopullisesti kahden viikon päästä – Näin historiallinen liikennemullistus etenee

Raitioliikenne siirtyy poikkeusreiteille Sturenkadulle.

Kirjoittaja(t) Marja Salomaa

Runsaan kahden viikon kuluttua alkaa Helsingin itäisen kantakaupungin historian suurin liikennemullistus, kun mittava Hämeentien peruskorjausurakka käynnistyy.

Työmaan yksityiskohdat ovat nyt täsmentyneet kaupungin ja urakoitsija Destian välisissä neuvotteluissa. Työmaa valtaa suuren osan Hämeentien katutilasta Kurvin mutkan ja Hakaniemen torin välisellä osuudella.

Koko urakka-ajan kadulla säilyy käytössä kaksi ajokaistaa, mutta bussit joutuvat mutkittelemaan kadun reunasta toiseen työmaan alueella. Ajoreitit myös muuttuvat työmaan aikana.

Iso työmaa elää niin paljon, että tiedotukseen on päätetty satsata. Destia tuo seitsemän sähköistä info-taulua, joista kolme sijoitetaan eri puolille Kurvin mutkaa, kaksi tulee Viidennen linjan risteykseen ja kaksi Hakaniemen torin puolelle.

Hämeentien lisäksi urakka-alue ulottuu Viidennellä linjalla aina Porthaninkadulle saakka ja Haapaniemenkadulla Sörnäisten rantatielle saakka.

Työmaatietoa saa sekä urakoitsijan että kaupungin omilta erkoissivuilta, Hämeentien uudistus -Facebook-ryhmästä sekä viikottaisista työmaapäivystyksistä urakka-alueella.

Sekä Destia että kaupunki ovat valjastaneet omat viestintäyksikkönsä kertomaan uutisia Hämeentien urakan etenemisestä.

Kaupunki myös kokoaa alueen asukkaista ja kadulla liikkujista Hämeentie-raadin, joka kokoontuu säännöllisesti arvioimaan työmaan vaikutuksia.

Sisäänkäynteihin tulee muutoksia

Urakan liikennesuunnitelmat eivät juuri ole muuttuneet siitä, mitä kaupungin suunnittelijat ennakoivat viime syksynä. Raitiovaunut saattavat palata Kurvin mutkaan ja Helsinginkadulle ensi vuodenvaihteen jälkeen.

Hämeentien kahden raitiolinjan 6:n ja 7:n lisäksi myös kaksi Helsinginkadun raitiolinjaa 1 ja 8 joutuvat siirtymään poikkeusreitille Sturenkadulle.

Syynä on Sörnäisten metroaseman kattoremontti, jossa vuotoja tiivistetään rakentamalla katolle kokonaan uusi vesieristys. Kurvin mutkan alapuolella sijaitsevan metroaseman liikenne ei häiriinny.

Myös metroaseman lippuhalli pysyy auki, mutta sisäänkäynteihin tulee muutoksia töiden edetessä.

Arabianrannan linjat 6 ja 8 kääntyvät jo Paavalin kirkon kohdalla Sturenkadulle. Linjat 1 ja 7 siirtyvät Sturenkadulle Mäkelänkadun risteyksessä.

Hämeentielle raitioliikenne palautuu vuoden 2020 syksyllä.

Yksi vanhimmista vesijohdoista kunnostetaan

Maanantaina maaliskuun neljäntenä päivänä yksityisautojen läpiajoliikenne Hämeentiellä päättyy lopullisesti, ja Hämeentiestä tulee joukkoliikennekatu. Noin 7 500 päivittäistä automatkaa siirtyy Sörnäisten rantatielle.

Bussit, taksit, asukkaitten tontille ajo, pelastusajoneuvot sekä huolto- ja jakeluliikenne käyttävät Hämeentietä koko työmaan ajan, mutta myös urakan valmistumisen jälkeen vuoden 2020 lopulla

Peruskorjauksessa kunnostetaan myös yhtä Helsingin vanhimmista vesijohdoista. Valurautainen vesiputki on palvellut asukkaita vuodesta 1889.

Uutta vesijohtoa tulee kaksi kilometriä, viemäriä neljä kilometriä ja kaapelisuojaputkea 50 kilometriä. Uutta pyöräkaistaa rakennetaan neljä kilometriä.

Läpiajon päättyminen nopeuttaa raitioliikennettä siten, että matka-aika Kurvista Hakaniementorille lähes puolittuu.

Tätä artikkelia on kommentoitu 10 kertaa

10 vastausta artikkeliin “Helsingin Hämeentie suljetaan autojen läpiajolta lopullisesti kahden viikon päästä – Näin historiallinen liikennemullistus etenee”

  1. ”Maanantaina maaliskuun neljäntenä päivänä yksityisautojen läpiajoliikenne Hämeentiellä päättyy lopullisesti, ja Hämeentiestä tulee joukkoliikennekatu. Noin 7 500 päivittäistä automatkaa siirtyy Sörnäisten rantatielle.” – Päättäjät jotka tämän muutoksen ovat saaneet aikaan ovat typeriä ihmisiä.

    1. Tyypillisiä vihreitä autonvihaajaidiootteja he ovat, jäsenkirjojen väristä huolimatta. Jos Vihreät on Kokoomuksen puisto-osasto, on Kokoomus puolestaan Vihreiden grynderijaos.

      1. Ehkä kannattaa miettiä MIKSI halutaan vähentää yksityisautoilua keskustasta. Vinkkinä voin sen verran antaa ettei se ole vihaa autoja kohtaan vaan siihen on ihan looginen ja järkevä syy.

        1. Joo ja se pohjasyyhän on moraalisymbolismina ja hyvesignalointina näkyvä viherfasistinen ideologia. Eli päästöt nollaan sosiaalisista seurauksista ja kärsimyksistä huolimatta, jotta voidaan näyttää maailmalle esimerkkiä jonka mukaan kukaan muu ei tule toimimaan, vaikka edes kaikkien suomalaisten kollektiivinen joukkoitsemurhakaan ei globaalisti aiheeuttaisi edes mitattavissa olevaa muutosta mihinkään.

          Että sellaisia veijareita. No, olihan Aatukin vegetaristi, joten tipahtaapa se omena taaskin aika lahelle sitä puun juurta.

    2. Ei se pakko ole, voi myös käyttää omia jalkoja, polkupyörää tai julkisia, mikä onkin suositeltavaa koska liikennesaasteet/pakokaasut sekä liikennemelu ei ole kenellekkään hyväksi, sen ovat todistaneet monet tutkimukset. Keskustaan pääsee monella tapaa, on junaa, metroa, ratikkaa, polkupyörää, potkulautaa, jne. Vaihtoehtoja siis on. Päättäjät nimenomaan pyrkii vähentämään ympäristöongelmia ja asumismukavuutta keskusta-alueella mikä on hyvä asia.

      1. Hei kävelevä ympäristöongelma, muuta maalle takaisin. Älä pilaa kaupunkiympäristöä typerillä ja hatarilla ennakkoluuloillasi.

  2. Veikkaan ETTÄ NÄIN TYHMÄ PÄÄTÖS joudutaan hylkäämään seuraavan valtuuston toimesta. Ymmärrän vesijohtojen korjeuksen ja jotenkin pyöräliikenteen kasvun, mutta en autojen kokonaiskieltoa kadulla. Lisäksi siinä Kurvista-Torille välimatkalla tulee liikennevahinkojen määrä kasvamaan. Poikittaisliikennettä kuitenkin on ja tuosta pätkästä tulee pyöräilijöiden alamäkiajon kilparata. Kahdenviikon sisällä siitä kun se valmistuu joku pistää FB- tai muille palstoille että ajoin sen 39 sekunnissa ja toinen lisää että 37 sekunnissa ja siitä se kisa alkaa. Kaupunginvaltuuston päättäjät ovat vastuussa loukkaamntumisiosta. HÖLMÖILY TULEE KALLIIKSI. KUKA HEITÄ ÄÄNESTÄÄ JATKOSSA – selvittäkää ne henkilöt jotka oli päätöstä tekemässä.

    1. Eiköhän jokainen ole vastuussa itse omasta ajamisestaan aivan samalla tavalla kuin autoilijatkin, myös pyöräilijöillä on liikennesääntönsä. Liikennevahingot ovat jo nyt tosi suuret, siitä kunnia vastuuttomille autoilijoille. Sama kun sanoisin että pitkä suora alamäki niin autoilija painaa vaan täysiii ja siitä tulee rallirata. Yhtä älytön väite. Vähän järkeä nyt tähän kommentointiin..

  3. Opetelkaa hyvät ihmiset suomea ennen kuin kirjoittelette tänne, silmiin sattuu.

  4. Hyvä ja tarpeellinen remontti. Samalla saadaan liikenne- ja melusaasteet vähennettyä keskustasta sekä polkupyörille kunnolliset ajoväylät jottei tartte autoilijoiden seassa epäturvallisesti ajaa. Toivottavasti urakka saadaan nopeasti tehtyä ettei häiritse paikallisia asukkaita paljoa.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi