Suomen vanhin maantietunneli kesti 30 vuotta – nyt se korjataan perusteellisesti
Maantietunnelin tekniikka tuli tiensä päähän, ja vettäkin vuoti sisään.

Naantalin Kuparivuoren tunneli, Manner-Suomen vanhin, palveli tielläliikkujia 30 vuotta, kunnes tuli aika kunnostaa rakenteet ja uusia telematiikka. Samalla uusitaan tunnelia pitkin aikanaan linjattu vesijohto.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään
Tilaa printtinä, diginä, yksin tai ryhmässä
Valitse teille sopivin tapa pysyä tiedon tasalla.
Tutustu nyt 3 kk: printti+digi 0 €
Kaikki Rakennuslehden tieto käyttöösi kesän yli ilman sitoumuksia, ole hyvä!
Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa
4 vastausta artikkeliin “Suomen vanhin maantietunneli kesti 30 vuotta – nyt se korjataan perusteellisesti”
Mahtaako olla vanhin kuitenkaan? 30 vuotta tuntuu kovin läheiseltä.
Ainakin Uudenmaankadulla oli tunneli samoin kuin Kampissa. Eikä ne Kivenlahden ja Raision tunnelit ihan uusia ole. Tampereelta lähtee tie Orivedelle tunnelin läpi, mutta voi olla uudempi.
Rautatietunneli Pönttövuori on paljon vanhempi.
Toimitukselle: Otsikkoon voisi tosiaan vaihtaa tunneli -> Maantietunneli. Suomessa on tosiaan tuota vanhempia rautatietunneleita, joista vanhin ”oikea” tunneli sijaitsee Raaseporissa Pohjankurun sataman vieressä, Rantaradan vanhalla linjaukselle. Valmistunut vuonna 1898: https://retkipaikka.fi/pohjankurun-hylatyt-rautatietunnelit-raaseporissa/
Jo oli aikakin korjata!
Kuparivuoren tietunnelin lämmön-/vesieristeen ongelmat ovat olleet tiedossa jo 1990-luvun alkupuolella, jolloin henkilökohtaisesti K2000-tutkimusprojektin yhteydessä selvitin kaikkien Manner-Suomen tie- ja katutunneleiden kuntoa ja rakenteellisia ratkaisuja. Tällöin otin myös näytteitä hyvin vettyneestä, ”pesusienimäisestä”, Kuparivuoren polyuretaania-rakenteesta.
Valitettavasti tutkimusprojektin aikaan toteutettiin Karkuvuoren tietunneli samalla rakenteella, vaikka rakenteen tulevat vettymis-/ja jäätymisongelmat olivat hyvin jo silloin tiedossa. Projektiin liittyen kävin kartoittamassa Karkuvuoren tietunnelin vuotoja ja rakenteita kolme vuorokautta ennen tunnelin käyttöönottoa.
Kallioon rakennettujen tietunneleihin vuotaa aina jossain määrin vettä kalliossa olevia rakoja pitkin, pakkasesta johtuen vesi jäätyy, ellei tunnelin pintoja ole riittävästi lämpöeristetty ja vettä johdettu asiallisesti kuivatusjärjestelmiin.
Jo 1990-luvun puolivälissä alan asiantuntijat esittivät nykyisin yleisesti käytössä olevan polyeteeni-verhousrakenteen rakentamista liikennetunneleihin. Rakenne sisältää vaativia detaljiratkaisuja, jotka on tehtävä huolella ja työt on tarkastettava/valvottava vaiheittain työn edistymisen mukaan, sillä rakenteen toiminnan kannalta tärkeät yksityiskohdat peittyvät, eikä rakenteen korjaaminen liikennekäytössä olevissa tunnelissa ole yksinkertaista ja halpaa. Rakenteiden rikkoutuminen on myös iso turvallisuusriski.
Talvia/pakkasia Suomessa on tulevaisuudessakin. Erityisen ongelmallisia on kalliopintojen jäätymis-/ja sulamistapahtumat keväisin ja nyt sääolosuhteiden sahatessa myös laajemminkin talviaikana.