Työryhmä esittää Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen yhtiöittämistä

Liikenneliikelaitoksen (HKL) toimintojen yhtiöittämistä pohtineen työryhmän raportti on julkaistu.

Raitiovaunu ohittaa Senaatintorin aurinkoisena päivänä. Kuva: HKL, Tom Toikka.

Työryhmän näkemyksen mukaan HKL ei liikelaitoksena pysty vastaamaan toimintaympäristönsä muutokseen ja suosittaa tämän takia HKL:n hallintomuodon muuttamista osakeyhtiöksi.

Työryhmän mukaan HKL:n organisointitavan muuttamista puoltaisivat muun muassa raideliikenteen kasvava rooli kaupunkikehityksen toteutuksessa sekä suunnitteilla olevat uudet seudulliset raidehankkeet, jotka tulevat yhtymään Helsingin kantakaupunkiverkkoon.

Muita muutosta puoltavia tekijöitä ovat työryhmän mukaan markkinaehtoisuuden lisääntyminen raideliikennöinnissä ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) mahdolliset liikennöinnin kilpailutuksia koskevat päätökset.

Tapahtuisi aikaisintaan heinäkuussa 2020

Työryhmän esitys on, että HKL yhtiöitetään kokonaisuutena HKL oy:ksi aikaisintaan 1. heinäkuuta 2020. Yhtiöittäminen esitetään toteutettavaksi hallinnollisesti liiketoimintasiirtona, jossa HKL:n henkilöstö siirtyisi perustettavan yhtiön palvelukseen niin sanottuina vanhoina työntekijöinä.

”Raideliikennehankkeita on käynnissä ja käynnistyy lähivuosina useita”, pormestari Jan Vapaavuori toteaa tiedotteessa.

”Tämä on positiivista kestävämmän ja sujuvamman kaupunkiliikenteen näkökulmasta. Toimintaympäristö myös muuttuu siten, että osa uusista hankkeista on kaupunkien rajat ylittäviä seudullisia hankkeita. Kaupungin näkökulmasta olennaista on varmistaa, että pystymme vastaamaan edessä oleviin muutoksiin ja selviydymme niistä hyvin, varmistaen kaupunkilaisille toimivat liikenneyhteydet. Tästä seuraa, että myös HKL:n organisatorinen asema on pohdittava tulevan syksyn aikana huolellisesti osana kokonaisuutta. Asiasta on tarpeen käydä myös seudullista keskustelua.”

Työryhmän mukaan muutoksesta olisi useita hyötyjä

Helsingin kaupunki asetti 24.1.2019 työryhmän selvittämään liikenneliikelaitoksen toimintojen yhtiöittämistä ottaen huomioon aiemmin tehdyt organisaatiomuotoa koskevat selvitykset, toimintaympäristössä tapahtuneet ja näköpiirissä olevat muutokset sekä joukkoliikenteen kilpailuttamiseen liittyvä kehitys. Työryhmän tuli valmistella esitys HKL:n yhtiöittämisestä, jos se on perusteltua.

Työryhmän näkemyksen mukaan osakeyhtiömuodon vahvuuksia olisivat muun muassa:

  • yhtiörakenne mahdollistaa tehokkaasti johdettuna tuottavuuden ja toiminnan kehittämisen,
  • malli antaa joustavuutta investointitalouden, rahoituksen ja käyttötalouden suunnitteluun sekä lisää taloudellista läpinäkyvyyttä ja tavoitteellisuutta,
  • laaja HKL:n synergioita tukeva ja osaamiskeskittymää ylläpitävä kokonaisuus säilyy,
  • malli mahdollistaa seudullisen raideliikenneinfran ja -kaluston pitämisen yhden toimijan hallinnassa, mutta se vaatii seudun kuntien ja HSL:n myötävaikutusta,
  • malli mahdollistaa tulevaisuudessa yhtiön jatkokehittämisen ja esimerkiksi jakaantumisen seudullisten ratkaisujen edistämiseksi.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Työryhmä esittää Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen yhtiöittämistä”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi