Vuokra-asunnoista viedään viranomaiselle satoja riitoja vuodessa – sana sanaa vastaan -tilanteessa vuokralainen voittaa aina

Tilanteet ratkeavat useimmiten vuokralaisen hyväksi.

Vuokralaista ei voi panna maksamaan asunnon niin sanottua normaalia kulumista. Kuva: Akseli Valmunen / HS

Riita voi olla tällainen: Vuokranantaja on pidättänyt vuokravakuudesta 114,60 euroa siivousta varten. Vuokralainen vaatii vuokranantajaa palauttamaan summan, koska on mielestään siivonnut asunnon riittävällä tarkkuudella. Asunnossa on asunut myös toinen henkilö ja soluasunnon yhteiset tilat ovat olleet molempien käytössä.

Vuokranantaja kiistää vaatimukset. Vuokralaisen huone ja osuus yhteisistä tiloista ovat vuokranantajan mukaan jääneet puutteelliseen kuntoon.

Usein on vain sana sanaa vastaan

Vastaavanlaisia tapauksia tulee kuluttajariita­lautakunnan käsiteltäväksi paljon. Vuokra-asuntoihin liittyviä tapauksia on vuosittain 300–400.

Vuokra-asuntojen siivouskriteerit puhuttivat, kun HS uutisoi maanantaina 26.8. Sofi Kalliosta, joka oli huolellisesta siivoamisesta huolimatta saanut ensitarkastuksen jälkeen siivouskehotuksen Hoasilta.

Juuri puutteelliseen loppusiivoukseen liittyviä tilanteita ei ole kuluttajariita­lautakunnassa luvuissa eritelty, mutta sen varapuheenjohtaja Päivi Korpiola sanoo, että valtaosa tapauksista liittyy juuri loppusiivoukseen tai siihen, että asuntoa on vuokranantajan mielestä vahingoitettu.

Valittajat ovat tyypillisesti vuokralaisia, joiden vuokravakuus on pidätetty puutteellisen loppusiivouksen tai muiden vikojen takia. Valitukset kohdistuvat melko tasaisesti sekä yksityisiin että ammattimaisiin vuokranantajiin.

”Aika usein on sellaista tapauksia, että on vain sana sanaa vastaan”, Korpiola kertoo.

Silloin tapaus ratkaistaan aina vuokralaisen hyväksi, sillä vuokranantajalla on näyttövelvollisuus. Vuokranantajan pitäisi siis pystyä todistamaan esimerkiksi kuvin, ettei asunto ole ollut tarpeeksi siisti. Tätä vuokranantajat eivät Korpiolan mukaan aina ymmärrä.

Alun esimerkkitapauksessa vuokranantaja määrättiin palauttamaan 76,40 euroa pidätetystä vakuudesta. Vuokranantaja oli ottanut asunnosta kuvia, mutta niiden perusteella pidätetty vuokravakuus katsottiin kohtuuttoman suureksi.

Laiminlyönnit eivät ole tyypillisiä

Joissain tapauksissa vuokralainen on myös itse voinut tehdä selkeän virheen ja valittaa sitten vakuuden pidättämisestä. Tällöin vuokralainen saattaa valittaa vahingon korjaamisesta koituvien kulujen liioittelemisesta.

Tyypillistä on, että pakastin on unohdettu sulattaa. Sähköjen katketessa pakastimen sulamisvedet valuvat lattialle.

”Sitä tapahtuu valitettavan usein”, Korpiola sanoo.

Myös astianpesukoneen tulppaaminen jää monelta tekemättä. Tulppaaminen on yleensä mainittu myös vuokralaisen poislähtöohjeessa ja sen unohtaminen voi niin ikään aiheuttaa vesivahingon.

Räikeät laiminlyönnit eivät kuitenkaan Korpiolan kokemuksen mukaan ole tyypillisiä.

Tapaukset, joissa valitus on tullut vuokranantajalta, ovat harvinaisempia.

Velvollisuudet ovat monelle epäselviä

Vuokranantajan ja vuokralaisen velvollisuudet ovat monelle epäselviä.

”Meidän lakineuvontaan tulee päivittäin kysymyksiä loppusiivouksesta”, Suomen vuokranantajat ry:n päälakimies Sanna Hughes sanoo.

Lopputarkastus olisi Hughesin mukaan parasta tehdä yhdessä vuokralaisen ja vuokranantajan kanssa, jolloin asunnon kunto voidaan käydä perusteellisesti yhdessä läpi.

Usein se ei kuitenkaan ole mahdollista. Silloinkin kannattaa keskustella mahdollista puutteista ja vaatimuksista vaikka puhelimitse. Myös kuvien ottaminen on suositeltavaa sekä asunnon vastaanottamisen että sen luovuttamisen yhteydessä.

Jos loppusiivous on laiminlyöty, vuokranantajalla on kolme vaihtoehtoa. Hän voi pyytää asukasta siivoamaan itse, jolloin asukas välttyy ylimääräisiltä kuluilta. Vuokranantaja voi myös siivota itse tai tilata ulkopuolisen siivouksen.

Siivouslasku pidätetään vuokravakuudesta. Vuokranantajan on aina lähetettävä vuokralaiselle kirjallinen erittely siitä, mitä vakuudesta on pidätetty ja miksi. Erittelyyn on myös liitettävä kopio mahdollisesta siivouslaskusta.

Vakuuden pidättäminen on kuitenkin Hughesin mukaan poikkeuksellista. Suurimmassa osassa vuokrasopimuksia loppusiivous on hoidettu asianmukaisesti.

Suurin osa vakuuksista maksetaan kokonaan takaisin

Myös Helsingin opiskelija-asuntosäätiön (Hoas) toimitusjohtaja Matti Tarhio kertoo, että noin 90 prosenttia vuokravukuuksista maksetaan kokonaan takaisin. Pidätetyt summat vaihtelevat paljon.

Hoasilla on pidätyksiä varten käytössä avoin korvausvastuuhinnasto.

Opiskelija-asunnoissa suoritetaan ennen asukkaan poismuuttoa tarkastus, jonka jälkeen asukkaalle annetaan mahdollisuus siivota tarkastuksessa puutteellisiksi havaitut kohteet.

Hoasilla asuntojen tarkistuksen suorittaa Caverion ja mahdollisesta siivouksesta vastaavat Lassila & Tikanoja sekä RTK-palvelu.

Jos vuokralaisen tai vuokranantajan velvollisuudet mietityttävät, löytyy sekä Suomen vuokranantajien että Vuokralaisten nettisivuilta kattavat ohjeet asunnon luovuttamista varten. Esimerkiksi Hyvä vuokratapa -ohjeeseen perehtyminen on suositeltavaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vuokra-asunnoista viedään viranomaiselle satoja riitoja vuodessa – sana sanaa vastaan -tilanteessa vuokralainen voittaa aina”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi