Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) haluaa keskustatunnelille vielä yhden kierroksen poliittista käsittelyä. Vapaavuori ilmoitti perjantaina nostaneensa maanalaisen kokoojakadun selvityksen kaupunginhallituksen asialistalle.
Vapaavuori käyttää asiassa pormestarille kuuluvaa otto-oikeutta. Otto-oikeuden käyttäminen on harvinainen toimenpide.
Asiasta tekee tekee kiinnostavan myös se, että valtuustoryhmien voimasuhteet ovat kaupunginhallituksessa käytännössä samat kuin kaupunkiympäristölautakunnassa. Vihreät, Sdp ja vasemmistoliitto kaatoivat keskustatunnelin lautakuntavaiheessa ja voivat halutessaan tehdä niin myös kaupunginhallituksessa. Keskustatunnelin uusi elpyminen vaikuttaa siis lähtökohtaisesti epätodennäköiseltä.
Vapaavuori myöntää voimasuhteet itsekin päätöksestään kertovassa blogitekstissä.
”On käynyt ilmeiseksi, että maanalaisen kokoojakadun ja kävelykeskustan merkittävämpää laajentamista koskevan selvityksen loppuunsaattamiselle ei ole vallitsevassa poliittisessa todellisuudessa riittävästi tukea”, Vapaavuori kirjoittaa.
Keskustatunnelin herättämisen sijaan toimenpiteessä onkin kyse ennen kaikkea tyrmätyn hankkeen jälkihoidosta. Kaupunkiympäristölautakunta päätti kokouksessaan lopettaa keskustatunnelin selvittämisen ja jatkaa kävelykeskustan laajentamisen selvittämistä.
Vapaavuori kertoo HS:lle haluavansa, että keskustan kehittämisen jatkoa pohditaan vielä kaupunginhallituksessa huolellisesti.
”Se miten mennään eteenpäin keskustan kehittämisessä ei voi jäädä sen varaan mitä Kylkin [kaupunkiympäristölautakunnan] enemmistö sattui vastaesityksessään kirjaamaan”, Vapaavuori sanoo.
”Keskustan isot liikenneratkaisut ja laajemmin keskustan elinvoimaisuuden turvaaminen on äärimmäisen vakava asia ja vaatii huolellisesti punnittua pohdintaa ja selvittelyä.”
Otto-oikeuden käyttämisen lisäksi Vapaavuori ilmoittaa blogissaan käynnistävänsä perjantaina kaksi pidempään valmistelemaansa projektia. Vapaavuori haluaa laajan selvityksen siitä miten globaalien trendien tuomat muutokset vaikuttavat tulevaisuudessa Helsingin liikenteeseen. Toinen selvitys koskee Helsingin Sataman tulevaisuutta ja sitä, pitäisikö joitain satamatoimintoja siirtää pois kaupungin keskustan liepeiltä ruuhkien vähentämiseksi.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Jan Vapaavuorelta uusi veto: Keskustatunnelin kaatanutta päätöstä puidaankin vielä kaupunginhallituksessa”