Kokeile kuukausi maksutta

Tikkurilan loppuvuosi oli jälleen vaikea

Kausiluonteisesti viimeinen neljännes on yhtiölle perinteisesti tappiollinen.

Tikkurilan mukaan kilpailu maaleissa on kiristynyt ja yrityskauppoja tehdään aktiivisesti.

Toimintaansa tehostaneen maaliyhtiö Tikkurilan tulos parani vuoden lopussa, mutta jäi edelleen tappiolle. Liikevaihto sen sijaan kasvoi. Osinkoa aiotaan jakaa edellisvuotta enemmän.

Hallitus esittää, että osinkoa jaetaan 0,50 euroa osakkeelta, kun se edellisvuonna oli 0,33 euroa.

Tappio ennen veroja supistui 18,2 prosenttia 8,1 miljoonaan euroon. Vuoden 2018 loka-joulukuussa tappio oli 9,9 miljoonaa euroa. Osakekohtainen tappio kutistui 0,19 eurosta 0,17 euroon.

Oikaistu liiketappio sen sijaan lisääntyi reilusti eli 5,5 miljoonasta eurosta 7,6 miljoonaan euroon.

Liikevaihto kasvoi 2,4 prosenttia eli 105,5 miljoonasta eurosta 107,9 miljoonaan euroon.

Tikkurilan mukaan kilpailu maaleissa on kiristynyt ja yrityskauppoja tehdään aktiivisesti. Hinnalla kilpaillaan tietyissä tuoteryhmissä.

Raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien hinnat ovat nousseet selvästi viime vuosina, eikä Tikkurila ole vielä pystynyt täysimääräisesti siirtämään kustannusten nousua maalien hintoihin. Toimintaan kohdistuu myös valuuttariski ruplan, kruunun ja zlotyn kurssista.

Tikkurila arvioi oikaistun liikevoiton paranevan tänä vuonna edellisen vuoden 46,4 miljoonasta eurosta. Liikevaihdon ennakoidaan pysyvän viime vuoden 563,8 miljoonan euron tasolla.

Vuoden 2017 jälkeen Tikkurilan oikaistu liikevoitto on parantunut 18 miljoonalla eurolla. Kiinteät kulut ovat laskeneet 35 miljoonalla eurolla.

”Tuloskäänteemme taustalla ovat olleet premium-brändien myynnin kasvaminen, raaka-aineinflaation kompensoimiseksi tehdyt hinnankorotukset sekä tiukka kulukuri. Jatkamme määrätietoisesti viime kesäkuussa julkistamamme strategisen toimintasuunnitelman toteuttamista parantaaksemme suorituskykyämme keskeisillä osa-alueilla. Keskitymme erityisesti myynnin johtamisen sekä muun operatiivisen toiminnan tehostamiseen, sekä kasvun luomiseen”, toimitusjohtaja Elisa Markula sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tikkurilan loppuvuosi oli jälleen vaikea”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat