Turvattomuus lisääntyy tietyömailla – tänä vuonna ainakin kolme kuollutta

Yleensä ajoneuvo törmää työkoneeseen, liikenteenohjauslaitteeseen tai suoja-ajoneuvoon. Myös ylinopeudet ovat arkea.

Ylinopeudet. kasvavat liikennemäärät ja ennätykselliset päällystys- ja korjausmäärät ovat alkaneet näkyä myös onnettomuustilastoissa.

Kesä on ollut ennätyksellisen vilkas päällystys- ja korjaustöiden osalta. Se on toisaalta alkanut näkyä myös onnettomuustilastoissa.

Loukkaantumisiin johtaneita liikenneonnettomuuksia on kirjattu tammi-heinäkuulta pian sama määrä kuin viime vuonna vastaavana aikana, vaikka koronakuukaudet romahduttivat liikennemääriä. Tietyömailla tapahtuneissa liikenneonnettomuuksissa on tänä vuonna kuollut ainakin kolme ihmistä.

Vuosina 2018–2019 tietyömailla tapahtui yhteensä yli 800 liikennevahinkoa. Valtion tieverkon tiehankkeissa kirjattiin viime vuonna 210 onnettomuutta ja vahinkoa sekä 90 vaaratilannetta. Yleensä ajoneuvo törmää työkoneeseen, liikenteenohjauslaitteeseen tai suoja-ajoneuvoon. Myös huomattavat ylinopeudet ovat arkea.

Väyläviraston tiehankkeissa onkin otettu avuksi saattoajoneuvoja, jotka johdattavat autoletkan turvallisesti ja maltillista vauhtia tietyömaan ohitse. Maanteitä päällystetään tänä vuonna noin 4000 kilometriä. Määrä on yli kaksinkertainen viime vuoteen nähden.

Tietyömaiden onnettomuustilastoista uutisoi Yle.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Turvattomuus lisääntyy tietyömailla – tänä vuonna ainakin kolme kuollutta”

  1. Tämä on tietysti ikävä juttu, mutta yksistään ei autoilijoita voi syyttää tästä tilanteesta, on myös syytä katsoa peiliin.

    Usein viime aikoina olen ollut havaitsevinani, että työntekijät poukkoilevat tiealueella miten sattuu, mistä sattuu ja piittaamattomasti. Usein liikkuminen jopa rajatun/merkityn työalueen ulkopuolella on sitä, että ei edes vaivauduta katsomaan lähetyvän ajoneuvon suuntaan kun tullaan liikenteelle osoitettuun (erotettuun) kaistanosaan. Lisäksi olen joutunut usein pysähtymään tömaata sivuavalla kaistalla kun työntekijät ovat jutelleet keskenään niitä näitä ja polttaneet tupakkaa liikenteelle varatulla kaistalla. Usein ei työntekiöiden katsetta näe, koska edes päätä ei käännetä vaan tuijotetaan joko toiseen suuntaan tai sitä uutta ”kiiltävää” asvalttia. Onhan se tosi tärkeää seurata syntyvän pinnotteen laatua…

    Olisikohan tässä taas kyse uudesta ”ulkoistamiesta”? Ulkoistetaan itsensä liikkumisen turvallisuus valvonta ja vastuu lähestyvän ajoneuvon kuljettajalle!

    Tottakai autoilijan pitää varoa työntekijää niin kun tavallista jalankulkijaakin. Pitää aina varautua satunnaisessa paikassa mahdollisesti tiealueelle ryntäävään ihmiseen, tätä en kiellä, mutta jos oman turvallisuus ulkoistetaan toiselle ajoneuvon kuljettajalle – vahinkoja sattuu aivan varmasti. Jos esimerkiksi työntekijä sattuu jäämään kuljettajan sokeaan pisteeseen tai jonkin A-palkin taaksen, pitäisi varmistua siitä, että lähestyvä ajoneuvo on sinut huomannut. Jos ajoneuvojen käyttämälla kaistan osuudelle astutaan edes katsomatta, niin onnettomuus on enemmän kuin mahdollista.

    Liikenne on yhteispeliä. Yhdessä sitä tehdään turvallista. SIksi olettaisin myös työmailla kiinitettävän erityisesti huomiota tähän työntekijöiden käyttäytymiseen liikenteen suhteen. Enemmän kommunikaatiota ja katseiden vaihtamista, niin silloin varmasti selviää huomattavasti paremmin, että mitä toisella on aikeena?

  2. Saattoauto saastuttaa. Viherhihhuli keksii sen kohta ja kieltää. Laittaa teitille JopoHenkilön sinne keulille.

    1. Eräälle työmaalle jouduttiin laittamaan hidastetöyssy jatkuvan piittaamattomuuden takia. Miten kävi? Autoilijat valittivat ja saivat mm. paikallisen lehden kirjoittamaan ”kiusasta”.

Vastaa