Kokeile kuukausi maksutta

Kruunuvuorensiltojen raitiotien toteutus muuttui – rakennetaankin kahdessa vaiheessa

Valmistelevat työt käynnistyvät tänä keväänä.

Havainnekuva Kruunuvuorensillasta. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects

Kruunusillat-raitiotie suunnitellaan toteutettavaksi kahdessa vaiheessa. Aikaisemman suunnitelman mukaan yhteys oli tarkoitus rakentaa kerralla.

Päivitetyn suunnitelman mukaan Kruunusillat-allianssi rakentaa vuosina 2021–2026 yhteyden Laajasalosta Hakaniemeen, jonne tulee väliaikainen päätepysäkki. Raitiolinja aloittaa liikennöinnin ensin Laajasalosta Hakaniemeen.

Hakaniemestä Kaivokadulle keskustaan rakentaminen jatkuu aikaisintaan vuodesta 2026 eteenpäin.

”Vaiheistus on osa tarkentuvaa aikataulua. Teemme vaativaa suunnitteluprosessia, jossa tieto täsmentyy työn edetessä”, projektinjohtaja Ville Alajoki kertoo.

Toteuttajasta päätetään myöhemmin.

Tiedotteen mukaan kaupunki haluaa vähentää hankkeeseen liittyviä riskejä ja niiden kustannusvaikutuksia, kun se jakaa raitiotien rakentamisen kahteen osaan.

Kustannusarvion korotus mennee valtuustoon

Kruunusillat-hankkeen alustava kustannusarvio oli 260 miljoonaa euroa, kun Helsingin valtuusto teki hankkeesta enimmäishintapäätöksen vuonna 2016.

Tämän hetkisen arvion mukaan hankkeen kustannukset ovat suuremmat kuin neljä vuotta sitten arvioitiin. Tammikuussa summan kerrottiin olevan 350 miljoonaan euroa vuoden 2015 hintatasossa.

Lue lisää: Kruunusillat-raitiotien hinta on noussut kymmenillä miljoonilla euroilla

Kaupungin mukaan ero kustannusarvioissa johtuu useista syistä. Rakentaminen Hakaniemessä ja Kaivokadulla on osoittautunut hyvin haastavaksi. Raitiotielle taas halutaan tehdä aiempaa parempi runkomelueristys.

Myös yhteyden sähköjärjestelmän käyttövarmuutta ja sähkönsyöttöasemien määrää on kasvatettu.

Osana raitiotiehanketta rakennettavan Merihaansillan kustannukset ovat niin ikään tarkentuneet, kun kaupunki on saanut rakentamisen kestoon vaikuttavien ympäristölupien ehdot.

Hankkeen enimmäishinta on täsmentymässä kevään aikana.

Lue lisää: Kruunu­siltojen raitio­tien 90 miljoonan lisälasku ei saa poliitikkoja perääntymään: Kokoomus siirtäisi pääte­pysäkkiä, muut toivovat löytävänsä tapoja leikata kustannuksia

Päätös enimmäishinnan korotuksesta viedään hyvin todennäköisesti uudelleen valtuuston käsiteltäväksi. Arvion mukaan asiasta päättää uusi kaupunginvaltuusto ensi syksynä.

Valmistelevat työt käynnistyvät

Kruunusillat-hanke toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan välisetFinkensilta ja Kruunuvuorensilta sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana.

Tämän urakan kilpailutus on parhaillaan käynnissä.

Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla, jossa on käynnissä kehitysvaihe.  Tavoitteena on aloittaa rakentaminen eli toteutusvaihe ensi syksynä.

Myös Kruunuvuorensillan ja Finkensillan rakentaminen alkaa tavoiteaikataulun mukaan ensi syksynä.

Tänä keväänä ovat alkamassa valmistelevat rakennustyöt Kruunuvuorenrannassa ja todennäköisesti myös Hakaniemen alueella.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kruunuvuorensiltojen raitiotien toteutus muuttui – rakennetaankin kahdessa vaiheessa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat