Oulu hamuaa kestävän liikkumisen mallikaupungiksi – suunnitelmassa esitetään lisää tilaa pyörille ja joukkoliikenteelle autojen kustannuksella

Oulun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmalla olisi vaikutusta myös maankäyttöön. Kaupungin kasvu halutaan ohjata hyvien pyöräily- ja joukkoliikenneyhteyksien läheisyyteen.

Oulun kävelykatu Rotuaaria laajennettiin viime vuonna yhden korttelin matkalle. Kuva: Juha Sarkkinen

Valmistumassa olevan Oulun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman keskeinen tavoite on nostaa kestävien liikennemuotojen, eli pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen osuus puoleen kaikista matkoista vuoteen 2030 mennessä. Tavoite voidaan saavuttaa vain, jos suurin osa arjen matkoista on nopeampia kestävillä liikkumismuodoilla kuin muilla.

Suunnitelma sisältää 20 toimenpidettä tavoitteiden edistämiseksi. Niihin kuuluvat muun muassa erillisen pyöräilyinfran rakentaminen liikennekaduille, kävelypainotteisen alueen laajentaminen ja kadunvarsipysäköinnin vähentäminen sekä autoilun vähentäminen keskustassa.

Autoilun läpiajoliikenne ohjataan suunnitelmassa keskustan ohi. Keskustan pienempiä katuja rakennetaan hidaskaduiksi ja pyöräkaduiksi, nopeustasoa lasketaan. Pysäköinti ohjataan keskitettyihin pysäköintilaitoksiin, joiden käyttöön ohjataan pysäköinnin hinnoittelulla.

Suunnitelmalla on vaikutusta myös Oulun kasvusuuntaan. Maankäyttö ja palveluverkko suunnitellaan niin, että palvelut ovat saavutettavissa kestävän liikkumisen keinoin ja kaupungin merkittävin kasvu ohjataan pyöräbaanojen ja hyvien joukkoliikenneyhteyksien läheisyyteen. Maaseutumaisten alueiden uusi asutus sijoitetaan pääosin siten, että päivittäiset palvelut ovat saavutettavissa pyörällä ja kävellen.

Oululaiset ovat pyöräilykansaa

Kestävien kulkumuotojen osuus Oulun liikenteestä on kansallisessa vertailussa hyvällä tasolla. Vuonna 2016 se oli 42 prosenttia. Pyöräilyn osuus on Oulussa Suomen suurimpia, mutta joukkoliikenteen käyttö vähäisempää kuin muissa samankokoisissa kaupungeissa keskimäärin.

Joukkoliikennettä kehitetään suunnitelman mukaan nopeisiin runkolinjoihin perustuvaksi. Runkolinjojen toteutuksen edellytyksenä on joukkoliikennekaistojen ja -väylien rakentaminen sekä liikennevaloetuuksien antaminen. Samalla tehdään selvitys raitiotien ja BRT-järjestelmän toteutusedellytyksistä. Lähijunaliikenteen edellytykset selvitetään seudullisen työn yhteydessä.

Alle kilometrin matkoilla kestävien kulkutapojen osuus on 79 prosenttia, mutta yli kahden kilometrin matkoista puolet tehdään henkilöautolla. Tällä hetkellä oululaisten hiilidioksidipäästöistä 34 prosenttia muodostuu liikenteestä.

Suunnitelma on parhaillaan nähtävillä.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Oulu hamuaa kestävän liikkumisen mallikaupungiksi – suunnitelmassa esitetään lisää tilaa pyörille ja joukkoliikenteelle autojen kustannuksella”

  1. Pientä toivoa,että olisi aprillia. No ei taida olla, hölmölandia vauhdissa kehittämässä itseään. Kyllä suomalaiset on renkikansaa joka hyppelee herrojen pillin mukaan vaikka kaivoon. Ruotsin kuninkaan ja Tsaarin on korvannut Bryssel.

    1. No eiköhän Oulua johda enemmän Keskusta ja eräs uskonto, joten eiköhän pahimmat hölmöilyt tehdä kuitenkin muissa asioissa.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat