Kovat sakot kuolemaan johtaneesta paalutusturmasta – riittävää huolellisuutta ei noudatettu

Päätoteuttajan ja aliurakoitsijan edustajat sekä yhtiöt saivat kovat sakot kuolemaan johtaneesta paalutusturmasta.

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus on tuominnut rakennustyömaan työpäällikön ja aliurakoitsijan edustajan 50 päiväsakon sakkorangaistuksiin työturvallisuusrikoksesta ja kuolemantuottamuksesta.

Lisäksi päätoteuttajana toiminut yhtiö tuomittiin 30 000 euron ja aliurakoitsijana toiminut yhtiö 15 000 euron yhteisösakkoon työturvallisuusrikoksesta.

Tuomio koski helmikuussa 2018  Espoossa sattunutta työtapaturmaa, jossa paalutuskoneenkuljettaja ja tämän apumies olivat olleet tekemässä paalutustyötä rakennustyömaalla.

Kun paalutuskoneenkuljettaja oli mennyt paalutuskoneen ohjaamoon, apumies oli jäänyt seisomaan ohjaamon viereen. Kuljettaja oli alkanut laskemaan paalua ja järkälettä. Jostain syystä apumies oli vaihtanut paikkaa ja hän jäi lasketun paalun alle. Apumies kuoli välittömästi.

Käräjäoikeuden mukaan työpäällikkö ei ollut varmistanut turvallisuussuunnitelman riittävyyttä ja ajantasaisuutta eikä huolehtinut paalutustyön päivittäisen valvonnan asianmukaisesta delegoinnista.

Aliurakoitsijan edustajan syyksi luettiin se, ettei paalutustyöstä aiheutuvia vaaratekijöitä ollut riittävästi selvitetty eikä arvioitu. Arvioimatta oli esimerkiksi apumiehen toiminta suhteessa paalutuskoneen kuljettajaan, apumiehen työskentely vaara-alueella ja apumiehen sijoittuminen eri työvaiheiden aikana.

Lisäksi aliurakoitsijan edustajan katsottiin laiminlyöneen velvollisuutensa tarkkailla paalutustyötä ja siinä noudatettujen työtapojen turvallisuutta. Käräjäoikeuden mukaan paalutuskoneen kuljettajan ja apumiehen pitkä kokemus työstä ei poistanut aliurakoitsijan edustajan vastuuta huolehtia riittävästä ja asianmukaisesta perehdyttämisestä.

Käräjäoikeus perusteli kummankin yhtiön yhteisösakkoa sillä, että yhtiöissä ei oltu riittävän huolellisia.

”Maanrakennuskoneilla työskentelyyn liittyvien vaarojen vuoksi koneiden kuljettajille ja niiden läheisyydessä työskenteleville on annettava erityistä opetusta ja ohjausta, jotta nämä tiedostavat koneiden aiheuttamat vaaratekijät ja hallitsevat turvalliset työtavat”, Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun lakimies Laura Kantola sanoo.

Tuomio annettiin tiistaina eikä se ole vielä lainvoimainen.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Kovat sakot kuolemaan johtaneesta paalutusturmasta – riittävää huolellisuutta ei noudatettu”

  1. Miten on mahdollista täläiset sakot, ei ne urakoittijat ja rakennuttajat ehdi siinä koneen vieressä seistä. Kyllä se vastuu on sillä kuskilla ja apumiehellä. Tässäkin tapauksessa kuskilla vuosien työkokemus. Ei sitä ylinopeus sakkoa maksa auton omistaja vaan kuski.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat