Tampereen ratikka aloittaa tänään liikennöinnin – kustannukset ja aikataulut alle ennusteiden

Myös kaupungin pääkatuna toimivan Hämeenkadun uusiminen tuli Raitiotieallianssin tehtäväksi. Sekin valmistui vuoden etuajassa, sillä töiden piti valmistua alun perin vuonna 2022.

Tampereella pääsee tästä päivästä lähtien ratikan kyytiin. Samalla myös kakkosvaiheen työt etenevät.

Tampereen Ratikka on aloittanut tänään liikennöinnin liki neljä kuukautta alkuperäistä aikataulua aikaisemmin. Myös ykkösvaiheen 219 miljoonan euron tavoitekustannus tullaan ennusteiden mukaan alittamaan noin 34 miljoonalla eurolla.

Raitiotien rakentamisen lisäksi Tampereen kaupunki on tilannut Raitiotieallianssilta  muun muassavesihuoltotöitä, kaapeliputkituksia, katurakenteiden uusimista sekä uusien pyöräväylien rakentamista.

Myös kaupungin pääkatuna toimivan Hämeenkadun uusiminen tuli Raitiotieallianssin tehtäväksi. Sekin valmistui vuoden etuajassa, sillä töiden piti valmistua alun perin vuonna 2022.

”On ollut sekä ajallisesti että taloudellisesti järkevää uusia kaikki katurakenteet seinästä seinään yhtä aikaa raitiotien rakentamisen kanssa. Allianssimalli on näyttänyt vahvuutensa ja olemme saaneet yhdellä kertaa monta asiaa kuntoon”, Tampereen kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja Mikko Nurminen toteaa tiedotteessa.

Pormestari Lauri Lylyn mukaan raitiotie on joukkoliikenneratkaisu, mutta myös kaupunkikehitystä.

”Vuonna 2014-2017 Tampereella rakennettiin 8500 asuntoa. Vuosina 2018-2021 valmistuu 15 000 asuntoa. Iso osa näistä kodeista on rakentunut ratikkareitin varrelle”, Lyly muistuttaa.

Raitiotien osan 2 rakennustyöt ovat nekin jo käynnissä.

 

 

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tampereen ratikka aloittaa tänään liikennöinnin – kustannukset ja aikataulut alle ennusteiden”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat