Kokeile kuukausi maksutta

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen kakkosvaiheen rakentaminen alkaa loppuvuodesta

Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hankkeessa rakennetaan seuraavien vuosien aikana lisäraiteet väleille Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela. Rakentaminen aloitetaan Keravan ja Järvenpään välillä loppuvuodesta 2021.

Länsirata nopeuttaisi matka-aikaa Turkuun. Kuva: Rami Salle / VR Group

Hankkeessa rakennetaan Keravalta Lahden oikoradan suuntaan ja Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan uudet tavaraliikenneraiteet. Lisäksi hankkeessa toteutetaan muutoksia laitureihin ja asemien kulkuyhteyksiin Ainolassa ja Jokelassa, muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin sekä parannetaan meluntorjuntaa.

Ensimmäisenä rakennetaan korvaavia väyliä sellaisille teille ja kaduille, jotka nykyisessä sijainnissaan jäisivät tulevien lisäraiteiden ja niihin liittyvien rakenteiden alle. Kytömaantiellä muutokset kohdistuvat Lahden oikoradan sillan ja Laurikkalantien väliselle osuudelle ja Horsmatiellä Perttiläntien ja Matinkujan väliselle osuudelle. Lisäksi yhteistyössä Järvenpään kaupungin kanssa on suunniteltu tarvittavat muutokset jalankulku- ja pyöräteihin radan molemmilla puolilla.

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosan toimintavarmuutta. Helsingin ja Riihimäen välinen rataosan kapasiteetti ei enää riitä kasvaneille liikennemäärille, ja junaliikenteessä esiintyy ajoittain häiriöitä. Radanvarren seudulla on myös todettu tarvetta junatarjonnan lisäämiseen. Hankkeessa toteutettavilla lisäraiteilla lisätään rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä.

Hankkeen ensimmäinen vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen. Lisäksi rakennettiin tavaraliikenteen lisäraide Keravalle ja lisäraide Järvenpäähän Ainolan ja Purolan välille. Kesällä 2021 käyttöönotettu Keravan uusi asetinlaite on edellytys toisessa vaiheessa toteutettaville lisäraiteille. Toisen vaiheen valmistuessa Keravan ja Jokelan välille muodostuu yhteensä 20 kilometriä pitkä neliraiteinen osuus, joka mahdollistaa junavuorojen lisäämisen. Hankkeen kolmas vaihe on vielä ratasuunnitelmavaiheessa.

”Koko hankkeen lopputilanteessa Helsinki–Riihimäki-rataosa tulisi olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Hanke parantaa pääradan toimintavarmuutta, mahdollistaa henkilöliikenteen lisäämisen sekä edistää myös tavaraliikenteen kilpailukykyä”, hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta kertoo tiedotteessa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen kakkosvaiheen rakentaminen alkaa loppuvuodesta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat