Helsingin Kalasatamasta Pasilaan -hanke siirtyi toteutusvaiheeseen

HKL ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala ovat hyväksyneet Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen allianssien, Sörkan sporan ja Karaatin, tavoitekustannukset, ja hankkeet ovat siirtyneet toteutusvaiheeseen 19. marraskuuta alkaen.

Havainnekuvassa näkymä Hermannin rantatieltä pohjoiseen Nylanderinpuiston kohdalla. Kuva: Kalasatamasta Pasilaan -hanke

Varsinaiset rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022. Hankkeen kehitysvaihe käynnistyi toukokuussa 2020.

Hanke koostuu raitiolinjan 13 rakentamisesta Nihdistä Kalasataman keskuksen ja Vallilanlaakson kautta Pasilaan. Reitin varrella uudistetaan samalla katuja, jalankulun ja pyöräilyn reittejä, viherympäristöä ja kunnallistekniikkaa. Pasilassa tehdään lisäksi olemassa olevan radan ja katujen muutostöitä. Tavoitteena on aloittaa kaupallinen liikenne vuonna 2024.

Uusi raitiotie yhdistää Kalasataman keskuksen ja Pasilan joukkoliikenteen solmukohdat toisiinsa. Lisäksi rakennettava raitiotie yhdistyy Nihdissä Kruunusillat-raitiotiehen, jonka on arvioitu valmistuvan vuonna 2027.

Allianssit ovat määrittäneet erilliset tavoitekustannukset perushankkeelle ja liittyville hankkeille.  Perushanke sisältää raitiotiejärjestelmän perustuksineen sekä 6–8 metrin levyisen alueen katupoikkileikkauksessa. Perushankkeen laajuuden ulkopuolelle jäävä katu- tai puistorakentaminen sekä kunnallistekniikan siirrot ja uudisrakentaminen ovat liittyviä hankkeita. Perushankkeen rahoittaa HKL. Liittyvien hankkeiden rahoituksesta vastaavat Helsingin kaupunkiympäristön toimiala ja YKT-osapuolet.

Allianssien yhteenlaskettu hyväksytty perushankkeen tavoitekustannus on noin 52 miljoonaa euroa. Summasta puuttuu Vallilanlaakson osuus, jonka suurimmaksi sallituksi kokonaiskustannusosuudeksi allianssiosapuolet ovat sopineet noin 13 miljoonaa euroa. Vallilanlaakson osuuden tarkempi suunnittelu ja tavoitekustannuksen laskenta odottavat korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisua asemakaavaan liittyvästä valituksesta.

Liittyvien hankkeiden hyväksytty tavoitekustannus on noin 98 miljoonaa euroa. Tästä kaupunkiympäristön toimialan osuus on noin 73 ja YKT-osapuolten noin 25 miljoonaa euroa. Vallilanlaakson osalta liittyvistä hankkeista päätetään myöhemmin.

Mikäli Helsingin kaupunginvaltuusto päättää toteuttaa Sörnäistentunnelin, sen suuaukkorakenteet suunnitellaan ja rakennetaan osana hanketta. Suuaukkorakenteille lasketaan oma tavoitekustannus.

Karaatti-allianssissa ovat mukana Afry ja GRK. Karaatti-allianssin vastuulla on hankkeen suunnittelu ja toteutus Hermannin rantatien pohjoisosasta Vallilanlaakson kautta Pasilaan. Karaatin osuuden erityispiirteenä on vaiheittain käynnistyvä toteutus siten, että kaiken tulee olla valmista vuonna 2024. Pasilassa työt ovat jo käynnissä, ja nyt työt käynnistyvät myös Hermannin rantatiellä. Vallilanlaakson suunnittelussa odotetaan asemakaavalle hyväksyntää, eikä rakentamista päästä vielä aloittamaan.

Sörkan Spora -allianssin muodostavat puolestaan Destia, Sweco ja WSP. Tämän allianssin vastuulla on rakentaa noin kolme kilometriä hankkeen 4,5 kilometrin raitiotiestä aina Sompasaaren kärjestä eli Nihdistä Hermannin rantatietä pitkin Haukilahdenkadun pohjoispuolelle asti.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin Kalasatamasta Pasilaan -hanke siirtyi toteutusvaiheeseen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat