Aarno Ruusuvuoren suunnittelema huoltoasema suljetaan Helsingissä – Historiallisen rakennuksen kohtalo jää täysin auki

Helsingin Etelä-Haagassa sijaitseva Shellin huoltoasemarakennus suljetaan, koska sen korjaaminen olisi tullut liian kalliiksi. Asema muuttuu helmikuun alusta alkaen kylmäasemaksi.

Etelä-Haagan Shell kuvattuna vuonna 2001. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo

Miehitetyllä asemalla on ollut polttoaineen jakelun lisäksi huolto, autopesula ja ravintola. Nyt arkkitehti Aarno Ruusuvuoren suunnittelema ja vuonna 1955 valmistunut huoltoasemarakennus suljetaan.

”Huoltoasemarakennukseen on vuosien varrella tullut korjaustarvetta. Korjaaminen tulisi niin kalliiksi, ettei se ole mahdollista”, St1:n verkostojohtaja Juha Vanninen kertoo.

St1:llä on Suomessa Shellin kanssa lisenssisopimus Shell-brändin käytöstä. Huoltoasema on ollut Shellin nimellä koko ajan.

Huoltoasemarakennus on suojeltu asemakaavalla. Rakennusta ei saa purkaa eikä siinä saa suorittaa sellaisia korjaus-, lisärakentamis- tai muutostöitä, jotka heikentävät rakennuksen kaupunkikuvallista tai historiallista arvoa tai muuttavat rakennuksen ominaispiirteitä.

Huoltoasemarakennus ja tontti ovat St1:n omistuksessa.

”Mietimme yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa, minkälaista jatkokäyttöä rakennuksella voisi olla”, Vanninen kertoo.

Huoltoasemalla on vanhaa Shell-rekvisiittaa. Ne on Vannisen mukaan tarkoitus varastoida.

St1 etsii uutta paikkaa huoltoasemalle, kun Etelä-Haagan asemasta tulee kylmäasema.

”Etsimme huoltoasemille hyviä liikepaikkoja, mutta paikkoja on ollut vaikea löytää.”

Etelä-Haagan huoltoasema on Aarno Ruusuvuoren ensimmäisiä itsenäisesti suunnittelemia toteutuneita töitä.

Hänen merkittävimpiä suunnittelutöitään ovat muun muassa Hyvinkään kirkko, Tapiolan kirkko, Weilin & Göösin painotalo sekä Roihuvuoren kansakoulu.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Aarno Ruusuvuoren suunnittelema huoltoasema suljetaan Helsingissä – Historiallisen rakennuksen kohtalo jää täysin auki”

  1. Aseman kunnostaminen olisi konkreettista käytännön ympäristötyötä St1:ltä. Helsinkiläiset varmasti arvostaisivat sitä. Luulisi, että uuden aseman rakentamisen kustannuksilla tämän saisi korjattua. Sijainti ei kai ole ihan huono.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat