Kokeile kuukausi maksutta

Väylävirasto pohtii yötöiden vähentämistä päällystysurakoissa – kokeiluja Uudellamaalla kolmostiellä

Taustalla on tutkimustieto yötöiden haitallisuudesta työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle.

 

Päällystystöitä on perinteisesti tehty vilkkaimmilla tieosuuksilla yöaikaan. Nyt kokeillaan, onnistuuko työ paremmalla suunnittelulla, opastuksella ja liikenteenohjauksella myös päiväsaikaan.

Maanteiden päällystystöitä on tehty etenkin vilkkaimmilla teillä yöaikaan. Nyt Väylävirasto kuitenkin kartoittaa yhdessä Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa, kuinka päällystystöitä voitaisiin tehdä päiväsaikaan nykyistä laajemmin ja tehokkaammin. Taustalla on tutkimustieto yötöiden haitallisuudesta työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle.

Yötyön yleisenä liikennemäärärajana on yksiajorataisella tiellä 6 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja kaksiajorataisella tiellä 13 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ajorataa kohden.

Tämä artikkeli on tarjolla vain Rakennuslehden tilaajille

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Väylävirasto pohtii yötöiden vähentämistä päällystysurakoissa – kokeiluja Uudellamaalla kolmostiellä”

Viimeisimmät näkökulmat