Kokeile kuukausi maksutta

Soklin ratalinjauksissa muhii riidan siemen

Savukoskelle suunnitellun Soklin kaivoshankkeen ratalinjauksista on kehkeytymässä riita. Sallan kunnanjohtaja Kari Väyrynen pelkää, että kaivoshanke hankaloituu tai kaatuu kokonaan, jos rataa ei voi rakentaa Sallan kunnan alueella sijaitsevan Natura-alueen poikki.

Savukoskelle suunnitellun Soklin kaivoshankkeen ratalinjauksista on kehkeytymässä riita. Sallan kunnanjohtaja Kari Väyrynen pelkää, että kaivoshanke hankaloituu tai kaatuu kokonaan, jos rataa ei voi rakentaa Sallan kunnan alueella sijaitsevan Natura-alueen poikki.

Rautatien rakentaminen liittyy norjalaisen lannoiteyhtiön Yaran suunnitelmiin avata fosfaattikaivos Savukoskelle Itä-Lappiin. Rautatietä varten on selvitetty neljää erilaista vaihtoehtoa. Yksi niistä kulkisi Sallan Kelloselästä Savukosken Sokliin. Rata koukkaisi Sallan kunnan alueella kolmen kilometrin matkan Natura-alueen läpi.

Väyrysen mukaan vain tämä vaihtoehto sopii poromiehille.

-Ympäristöviranomaisen lausunnon mukaan ainut realistinen vaihtoehto olisi rakentaa rata Sallan Kelloselästä Naruskan itäpuolelta Sokliin, sillä siellä ei ole Naturaa. Poromiehet vastustavat tätä kuitenkin henkeen ja vereen, sillä se jakaisi pahasti Pohjois-Sallan paliskunnan ja paloittelisi parhaat laidunmaat, Väyrynen selvittää.

”Natura ei ole ehdoton este”

Ylitarkastaja Liinu Törvi Lapin ympäristökeskuksesta kertoo, että sekä ympäristökeskus että Metsähallituksen luontopalvelut ovat antaneet lausunnon, jossa ne katsovat sallalaisten toivoman ratavaihtoehdon pirstovan Natura-aluetta.

-Tämä ei ole ehdoton este radan rakentamiselle, mutta ilman poikkeamismenettelyä eli valtioneuvoston lupaa rataa ei voida toteuttaa, hän täsmentää.

Törvi myöntää, että Naruskan itäpuolelta Sokliin kulkeva rata haittaisi porotaloutta tuntuvasti. Muutoin sen luontovaikutukset olisivat neljästä vaihtoehdosta kaikkein vähäisimmät.

Soklin kaivoshanketta koskevat ympäristövaikutusten arvioinnit (YVA) ovat yleisön nähtävillä, ja niitä esiteltiin maanantaina Savukoskella. YVA-selostuksiin odotetaan lausuntoja kesäkuun loppuun mennessä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Soklin ratalinjauksissa muhii riidan siemen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat