Palmbergin, Tekmannin, Okan ja Savoconin nimet häviävät

Lemminkäinen yksinkertaistaa konsernirakennettaan. Kaikki toiminta siirretään Lemminkäinen-brändin alle. Se tarkoittaa sitä, että satavuotiaan Palmbergin ja sen eri variaatioiden ohella häviävät myös sellaiset vähintäänkin paikallisesti tunnetut yritysnimet kuin Tekmanni, Lemcon, Oka, Savocon, Taskinen, Otava, Konte, Forsström, Tolaroc, Elemento, Omni-Sica, Forssan Betoni, Suonenjoen Betonituote, Turun Rakennusputki ja Sähköliike Tekno. Toimitusjohtaja Timo Kohtamäen mukaan toimintojen yhtenäistämisellä haetaan sisäistä tehokkuutta.

Lemminkäinen yksinkertaistaa konsernirakennettaan. Kaikki toiminta siirretään Lemminkäinen-brändin alle. Se tarkoittaa sitä, että satavuotiaan Palmbergin ja sen eri variaatioiden ohella häviävät myös sellaiset vähintäänkin paikallisesti tunnetut yritysnimet kuin Tekmanni, Lemcon, Oka, Savocon, Taskinen, Otava, Konte, Forsström, Tolaroc, Elemento, Omni-Sica, Forssan Betoni, Suonenjoen Betonituote, Turun Rakennusputki ja Sähköliike Tekno. Toimitusjohtaja Timo Kohtamäen mukaan toimintojen yhtenäistämisellä haetaan sisäistä tehokkuutta.

image

Monissa alueyhtiöissä johtajat ovat vähemmistöosakkaita. Tämäkin käytäntö loppuu ja Lemminkäinen lunastaa yritykset sataprosenttisesti omaan omistukseensa. Uusi organisaatiorakenne on valmisteilla. Samalla myös konsernin ilme muuttuu ja vanha Pikipoika-logo jää historiaan.

 

Lemminkäinen on uudistanut myös strategiansa. Vuosien 2010-2013 strategiassa sijoitetun pääoman tavoitetaso on 18 prosenttia, omavaraisuusasteen 35 prosentttia ja kasvun 10 prosenttia. ”Eniten parannettavaa on omavaraisuudessa, sillä Lemminkäinen on jäänyt selvästi tuon tavoitetason alle viime vuosina”, Kohtamäki sanoo.

 

Kasvua ei haeta väkisin vielä ensi vuonna vaan keskimäärin koko kauden aikana. Siihen pyritään hakemalla valituilla alueilla johtavaa markkina-asemaa tai suuntautumalla alueille, joissa vaaditaan hyvää erikoisosaamista. Jälkimmäisestä hyvä esimerkki on kalliorakentaminen.

 

Lemminkäinen aikoo vahvistua edelleen vahvimmalla markkina-alueellaan infrassa. Ruotsi investoi selvästi Suomea enemmän infraan ja Lemminkäinen on päässyt jo merkittävään asemaan Ruotsin tunnelihankkeissa. Tätä läsnäoloa vahvistetaan siirtämällä toimintaa entistä enemmän suomalaisvetoisesta ruotsalaisille itselleen. Nyt jo puolet porukasta on ruotsalaisia. Norjassa valtio on luvannut 740 miljoonan euron elvytysruiskeen infrarakentamiseen. Siellä Lemminkäinen on mukana jo merkittävänä asfalttiyhtiönä. Näissä molemmissa maissa Lemminkäinen hakee ostomahdollisuuksia.

 

Toinen kasvualue on Venäjä ja erityisesti Pietari. Lemminkäinen vahvisti kesällä Venäjän resurssejaan palkkaamalla YIT Lentekin entisen toimitusjohtajan Juha Vätön. Hänellä on suomalaisittain ylivoimainen kokemus kaupungin tonttimarkkinoista, ja tätä kokemusta Lemminkäinen aikoo nyt hyödyntää tonttiostoissa. Asuntokysynnän hienoisen piristymisen ansiosta Lemminkäinen on käynnistänyt uudestaan keskeyttämänsä 264 asunnon kohteen Pietarisssa.

 

Kolmanneksi kasvualueeksi nähdään korjausrakentaminen kotimaassa. Siinä Lemminkäinen-konsernilla on talonrakentamisen sekä lvis- ja huolto-osaamisensa takia suuria synergiaetuja, joita halutaan hyödyntää nykyistä paremmin. Oma korjausrakentamisen palvelumalli on nyt kehitteillä.

 

Lemminkäinen kertoi torstaina myös kolmannen neljänneksen tuloksestaan. Siitä kertova uutinen löytyy alla olevasta linkistä. 

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Palmbergin, Tekmannin, Okan ja Savoconin nimet häviävät”

  1. Hyvä puoli tässä on, että jos Lemminkäisen odotetttavissa olevan osakeanti ei onnistu, niin konsernilla on paljon myytävää, kun hyviä nimiä jää pöytälaatikkoon.

    Paljonko tarjottaisiin Palmbergista? Hyvämainen, satavuotias menee nyt halvalla. Ensimmäinen kerta. Toinen kerta. Myyty autokauppiaan näköiselle herrrasmiehelle takarivissä.

    Paljonko tarjotaan Okasta? Kehittyvien maakuntien rakentaja menee nyt halvalla. Samassa paketissa saa ostaa Savon helmen Savoconin. Ja jos oikein ollaan höveleitä, niin pannaan Konte kaupan päälle.

    1. Pikipojallekin voisi olla kysyntää, vaikka se ehkä nykyisenä feminismin ja monikulttuurisuuden aikana alkaakin olla yhtä kyseenalainen nimi kuin Laku-Pekka.

      1. Yritysnimiä on tietenkin helpompi kaupata kuin yrityksiä. Mutta varmaan joillakin noista voisi olla arvoa pelkkinä niminäkin. Mutta tuskinpa niitä myydään.

Jätä kommentti