Kokeile kuukausi maksutta

Sailas: Peruskorjaus korostuu infrarakentamisessa

Suomen tiestön nykykunnon säilyttäminen edellyttäisi päällystettyjen teiden ylläpidon rahoituksen voimakasta nostamista. Nykyisellä rahoitustasolla ylempiasteisimman tieverkon kunto pystytään säilyttämään, mutta muun tieverkon kunto romahtaa, sanoo valtiovarainministeriön valtiosihteeri Raimo Sailas. Liikenneviraston tieosastokin myöntää päällysteiden kunnon heikentyneen vuoden 2009 aikana.

Suomen tiestön nykykunnon säilyttäminen edellyttäisi päällystettyjen teiden ylläpidon rahoituksen voimakasta nostamista. Nykyisellä rahoitustasolla ylempiasteisimman tieverkon kunto pystytään säilyttämään, mutta muun tieverkon kunto romahtaa, sanoo valtiovarainministeriön valtiosihteeri Raimo Sailas. Liikenneviraston tieosastokin myöntää päällysteiden kunnon heikentyneen vuoden 2009 aikana.

”Infra-alan rahoitusnäkymät riippuvat siitä, mitkä ovat valtion ja kuntien talouksien rahoitusnäkymät ja ne ovat tietysti nyt kansallisen kriisin ja ikääntymisen myötä huomattavan heikon näköiset. Se ei voi olla vaikuttamatta myös infrarakentamiseen”, Sailas sanoo Infra ry:n haastattelussa.

Alan etujärjestön Infra ry:n arvioiden mukaan infrarakentamisen volyymi tippuu tänä vuonna muutamalla prosentilla viime vuoteen verrattuna. ”Jatkossa varmaan peruskorjausasiat ja älyliikenteen kehittäminen korostuvat: miten vähällä saadaan aikaan enemmän”, Sailas sanoo.

 

Väylärakentamisen määrärahojen budjetointimenettely on puhuttanut jo vuosia.

 

”Tätähän on pohdittu pitkään ja hartaasti, mutta näyttää siltä, että mitään viisastenkiveä ei ole löytymässä. Uskoisin, että nykyjärjestelmin jatketaan. Se pitää sisällään sen, että public-private-tyyppisiä hankkeita tehdään varmaan jatkossakin.”

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Sailas: Peruskorjaus korostuu infrarakentamisessa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat