Kokeile kuukausi maksutta

LVM haluaa Seinäjoki–Oulu-radalle 8-kertaisen rahoituksen

Liikenne- ja viestintäministeriö on perjantaina 30. heinäkuuta antanut omaa hallinnonalaansa koskevan talousarvioesityksen vuodelle 2011. LVM:n esitys on pääosin yhteneväinen valtiovarainministeriön esityksen kanssa. LVM kuitenkin kritisoi Seinäjoen ja Oulun välisen rataosuuden rahoitusta, johon valtiovarainministeriö esittää vain 5 miljoonaa euroa, kun LVM:n ehdotus ensi vuodelle on 40 miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriö on perjantaina 30. heinäkuuta antanut omaa hallinnonalaansa koskevan talousarvioesityksen vuodelle 2011. LVM:n esitys on pääosin yhteneväinen valtiovarainministeriön esityksen kanssa. LVM kuitenkin kritisoi Seinäjoen ja Oulun välisen rataosuuden rahoitusta, johon valtiovarainministeriö esittää vain 5 miljoonaa euroa, kun LVM:n ehdotus ensi vuodelle on 40 miljoonaa euroa.

”Valtiovarainministeriö on budjettiesityksessään noudattanut hyvin liikennepoliittisen selonteon linjauksia uusien hankkeiden käynnistämisessä. Budjettiesityksen suurin ongelma liittyy jälleen Seinäjoki-Oulu-rataosuuden rahoitukseen. Toivon, että hallitus löytää budjettiriiheen mennessä keinot, jolla kansallisesti tärkeän rataosuuden tehokas rakentaminen voidaan turvata”, liikenneministeri Anu Vehviläinen sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa hallinnonalalleen yhteensä 2 078 miljoonan euron määrärahoja vuodeksi 2011. Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa LVM:n hallinnonalalle esitetään 2 031 miljoonaa euroa. Molemmat esitykset jäävät selvästi kuluvan vuoden talousarviosta, jossa LVM:n hallinnonalan määrärahat ovat 2 215 miljoonaa euroa.

Määrärahojen supistaminen tuntuu etenkin liikenneverkossa, johon kohdistettavia määrärahoja leikataan tuntuvasti. LVM esittää vuodelle 2011 liikenneverkkoon 1 433 miljoonan euron määrärahoja, kun VM:n esitys on 1 398 miljoonaa euroa. Vuonna 2010 liikenneverkon määrärahat ovat 1 535 miljoonaa euroa.

Perusväylänpidon määrärahat nousevat hieman

Perusväylänpitoon sekä LVM että VM esittävät 898 miljoonaa euroa. Määrärahat ovat nousemassa noin 4,2 miljoonalla eurolla vuodesta 2010. Teiden kunnossapitoon LVM ehdottaa ensi vuodelle 235 miljoonaa, ratoihin 185 miljoonaa ja meriväyliin 56 miljoonaa euroa. Korjauksiin ja ylläpitoinvestointeihin kohdennettaisiin noin 352 miljoonaa euroa.
Liikenneverkkojen kehittämishankkeisiin LVM esittää 53,7 miljoonaa euroa, kun VM:n esitys on vain 18,7 miljoonaa euroa. Ero johtuu juuri Seinäjoen ja Oulun välisen rataosuuden rahoituksesta.

Vuonna 2011 ehdotetaan käynnistettäväksi kolme uutta tiehanketta, kaksi ratahanketta ja yksi vesiväylähanke. Käynnistettävien hankkeiden kokonaiskustannusarvio on 423 miljoonaa euroa, joka jakautuu vuosille 2011-2016.

Liikennepoliittisen selonteon linjausten mukaisesti käynnistyvät tiehankkeet ovat Haminan ohikulkutie E18:lla, Sepänkylän ohikulkutie Mustasaaren kunnassa sekä Seinäjoen itäinen ohikulkutie. Radoilla käynnistetään Seinäjoen ja Oulun välin parannuksen kakkosvaihe ja aloitetaan välin Rovaniemi-Kemijärvi sähköistys. Uudenkaupungin meriväylää parannetaan. Äänekosken ja Haapajärven välisen rataosuuden perusparannus aloitetaan vuonna 2011 osana puuhuollon turvaamiseksi tehtäviä toimenpiteitä.

Meneillään oleviin väylähankkeisiin 268 miljoonaa euroa

Meneillään olevia väylähankkeita jatketaan. Niihin sekä LVM että VM ehdottavat 267,6 miljoonan euron määrärahaa. Leikkaukset tuntuvat erityisesti meneillään olevien väylähankkeiden kohdalla, sillä vielä kuluvana vuonna niihin osoitetaan 428,6 miljoonaa euroa.

Vuonna 2011 valmistuvia väylähankkeita ovat muun muassa Lusin ja Mikkelin välinen osuus viitostiellä, Ilmalan ratapiha sekä Lahden ja Luumäen välisen radan parantaminen.
Yksityisteiden kunnossapitoon ja parantamiseen ehdotetaan 23 miljoonan euron määrärahaa. Seinäjoen ja Mikkelin lentokenttien ylläpitoon ja investointeihin osoitettaisiin 2,7 miljoonaa euroa.

Valtio osallistuu Länsimetron rakentamiskustannuksiin enintään 30 prosentilla. Avustus maksetaan toteutuneiden kustannusten mukaan jälkikäteen. Vuoden 2011 budjettiehdotuksessa on metrohankkeeseen osoitettu 13 miljoonaa euroa. Tällä osallistutaan vuoden 2010 arvioituihin kustannuksiin.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “LVM haluaa Seinäjoki–Oulu-radalle 8-kertaisen rahoituksen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat