Kokeile kuukausi maksutta

Destian ja tsekkifirman yhteenliittymälle Karhusaaren metrotunneliurakka

Länsimetron hallitus on päättänyt Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n muodostaman työyhteenliittymä METRO:n valinnasta Karhusaaren metrotunneleiden urakoitsijaksi. Urakka käsittää kahden noin 1,3 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin louhinnan Helsingin ja Espoon rajalta Keilaniemeen. Urakan arvo on reilut 15 miljoonaa euroa.

Länsimetron hallitus on päättänyt Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n muodostaman työyhteenliittymä METRO:n valinnasta Karhusaaren metrotunneleiden urakoitsijaksi. Urakka käsittää kahden noin 1,3 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin louhinnan Helsingin ja Espoon rajalta Keilaniemeen. Urakan arvo on reilut 15 miljoonaa euroa.

METRO aloittaa Karhusaaren metrotunnelin louhinnan alkukeväällä välittömästi sen jälkeen, kun työtunneli valmistuu helmi-maaliskuussa. Metrotunnelin louhinta kestää vuoden 2012 syksyyn.

Samalla Länsimetron hallitus teki päätöksen tunnelielementtien hankinnasta. Päätöksen mukaan elementtihankinta jaetaan Parman ja Ruduksen kesken. Yhteensä hankinnan arvo on lähes 11 miljoonaa euroa.

Metrotunneliurakat kiinnostavat

Karhusaaren metrotunneleiden louhintaa koskevan urakan tarjouspyyntöön vastasivat määräaikaan mennessä kaikki seitsemän urakoitsijaa, jotka olivat läpäisseet ensimmäisen tarjousvaiheen.

”Ulkomaisten toimijoiden kiinnostus louhintaurakoista on pitänyt kilpailutilanteen hyvänä. Parhaillaan kyselyssä oleviin urakoihin on ilmoittautunut vielä yksi uusi toimija lisää”, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo.

”Tsekkilouhijat ovat ammattitaitoisia”

Työyhteenliittymä METRO:lla on jo kokemusta metrolouhinnoista Suomessa. Se rakentaa parhaillaan kahta työtunnelia Lauttasaaressa ja yhtä Koivusaaressa. Myllykallion työtunneli valmistuu heti vuodenvaihteen jälkeen, Lauttasaaressa ja Koivusaaressa työtunnelilouhinnat jatkuvat syksyyn saakka.

”Työt Helsingin puolella ovat sujuneet hyvin ja tsekkiläiset louhijat ovat osoittautuneet ammattitaitoisiksi tekijöiksi”, Kokkinen sanoo.

Työyhteenliittymässä Destia vastaa urakan johtamisesta ja Metrostav tunnelilouhinnan toteutuksesta. Aikaisempaa kokemusta tunnelitöistä Metrostavilla on muun muassa historiallisen Prahan keskustatunneleiden louhinnoista.

Louhinnat valmistuvat 2013

Tällä hetkellä Länsimetrolla on käynnissä kahdeksan työmaata. Lisäksi Espoon kaupunki rakennuttaa Tapiolaan kahta työtunnelia. Kaikkiaan Länsimetro on tehnyt päätöksen seitsemästä louhintaurakasta. Vuonna 2011 käynnistyvät loputkin työtunneliurakat.

Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Länsimetroon tulee seitsemän uutta asemaa. Asemien rakentamisen jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.

Länsimetron rakentaminen on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhteishanke. Ruoholahdesta Matinkylään ulottuvan maanalaisen metrolinjan pituudeksi tulee 13,9 kilometriä.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Destian ja tsekkifirman yhteenliittymälle Karhusaaren metrotunneliurakka”

  1. Ymmärrän hyvin, että Suomi on EU:n jäsen ja että EU:n yksi perusperiaatteista on työvoiman vapaa liikkuvuus.
    Asia jota en ymmärrä on, että miksi juuri valtio-omisteisen firman täytyy olla työvoiman vapaan liikkuvuuden edistämisen airueena semminkin, kun kalliorakennusosaamista on Suomessa sekä tekijä- että kalustopuolella riittävästi.
    Ulkoistakaa mieluummin vaikka lumityöt, kalliota Suomessa osataan vielä louhia.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat