Kokeile kuukausi maksutta

Koneyrittäjät vaatii Destian myymistä osina

Koneyrittäjien liiton mielestä valtion omistama Destia on myytävä osina maarakennusalan markkinoiden selkeyttämiseksi ja toimivuuden parantamiseksi. Destiaa ei tule myydä kokonaisena, vaan se on pilkottava ostajia kiinnostaviin osakokonaisuuksiin. Myynnillä saataisiin aikaan rakennusmarkkinoille positiivista virettä ja selkeyttä. Vaikutukset tervehdyttäisivät alaa, sanoo Koneyrittäjien liiton toimialapäällikkö Kari Happonen.

Koneyrittäjien liiton mielestä valtion omistama Destia on myytävä osina maarakennusalan markkinoiden selkeyttämiseksi ja toimivuuden parantamiseksi. Destiaa ei tule myydä kokonaisena, vaan se on pilkottava ostajia kiinnostaviin osakokonaisuuksiin. Myynnillä saataisiin aikaan rakennusmarkkinoille positiivista virettä ja selkeyttä. Vaikutukset tervehdyttäisivät alaa, sanoo Koneyrittäjien liiton toimialapäällikkö Kari Happonen.

Koneyrittäjien mielestä Destia tulisi myydä esimerkiksi liiketoimintakokonaisuuksittain, joita ovat infrarakentaminen ja hoito, ratarakentaminen ja rataverkon kunnossapito, kallio- ja kiviainestoiminta sekä suunnittelu- ja mittauspalvelut. Infrarakentamisen ja hoidon myynti voidaan totuttaa myös noudattaen nykyistä tulosyksikköjakoa: Etelä-Suomi, Länsi-Suomi, Lounais-Suomi, Itä-Suomi ja Pohjoiskalotti, jolloin myytäville kokonaisuuksille löytyisi laajempi ostajajoukko.

Koneyrittäjien mielestä Destia ei enää nykyisellään vastaa sille asetettuja odotuksia vaan on tehtävänsä tehnyt.

”Tasettaan Destia ei ole pystynyt vahvistamaan koko nelivuotisena elinaikanaan. Muutamien vuosien tähtäimellä näköpiirissä ei ole tilannetta, että valtio saisi Destiasta tulevaisuudessa paremman hinnan kuin nyt. Kuningasajatuksena tielaitoksen jakamisessa ja myöhemmässä yhtiöittämisessä oli toimivien tienrakennus- ja kunnossapitomarkkinoiden luominen Suomeen. Samoin tavoiteltiin tienpidon kustannussäästöjä sekä näin lisärahoitusta väylästön ylläpitoon. Nyt näyttää pahimmillaan siltä, että valtio joutuu pumppaamaan rahaa Destian kassaan”, Happonen sanoo.

Koneyrittäjät katsovat, että valtion roolina on taata markkinoiden toimintaedellytykset sekä niiden kilpailullisuuden säilyminen. Markkinoiden keskittyminen heikentää näitä ominaisuuksia.

”Nykyinen Destian ammattitaitoinen henkilöstö löytää jatkossakin paikkansa, sillä alan osaajista on puutetta jo nykyisellään. Panostukset väylärahoitukseen on se, mitä nyt kaivataan, ja siinä Destian myynti on nähtävä mahdollisuutena eikä uhkana.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Koneyrittäjät vaatii Destian myymistä osina”

  1. Koneyrittäjät ovat oikeassa. Destia on pilkottava ja myytävä osina. Destian työtä tekevää henkilökuntaa on jo leikattu rajusti, mutta päällikkötason henkilöitä on yhä liikaa. Paperien pyörityksellä ei elä.

    Vielä suurempi päälliköiden yliedustus on valtion toisessa maarakennusyhtiössä, VR Trackissa. Jos päälliköiden lähes kaikki aika menee organisaatioiden piirtelyyn ja omien etujen ajamiseen, ollaan työnteon kannalta täysin väärillä jäljillä.

    1. joo, ei muuta kuin myyntiin kone kerrallaan. myös varaosina eri koneet kiinnostaa.

  2. Eikö kuningasajatuksena pitäisi olla koko maan tieverkosta huolehtiminen tasapuolisesti?
    Myyminen jollekin isolle toimijalla tai edes pillkominen tarkoittaa käytännössä sitä, että markkinoilla on sen jälkeen yksi iso toimija vähemmän ja markkinoiden kilpailu toimii entistä heikommin.

    Olli-Pekka Heinonen ilmoitti aikoinaan ministerinä, että kyse ei ole kustannussäästöistä, vaan kyseessä on ideologinen päätös. Kaikissa kansainvälisissä vertailussa kun Suomessa tienpito on ollut suhteessa edullisinta. Kyllä siihen saadan muutos, kun oikein halutaan. Markkinavoimat eli sijoittajat halutaa päästää entistä vahvemmin alueelle.

    1. nii,ettei kävisi samalla tavalla kuin tervedenhuollon yksityistämisessä.mikään ei toimi ja kerman kuorivat erilaiset veroparatiisiyhtiöt.siinäpä liiketoimintaa parhaimmillaan,kun pienet menot ja suuri kate.

  3. Koneyritäjien mielestä Destia ei ole parantanut tasettaan, joten firma pitää myydä. Voiko surkeampaa perustetta olla.

    Koneyrittäjien eli Destian kilpailijoiden mielestä Destian hinta ei tule tästä nousemaan, eli firma pitää myydä. Voiko surkeampaa perustetta olla.

    Pahimmillaan jokin Destian yksikköä on ollut tappiollinen, joten firma pitää myydä. Voiko surkeampaa perustetta olla.

    Koneyrittäjät katsovat, että valtion roolina on taata markkinoiden toimintaedellytykset sekä niiden kilpailullisuuden säilyminen. Markkinoiden keskittyminen heikentää näitä ominaisuuksia. Mutta yhden ison tekijän poistumien pelikentältä ei tietenkään edistäisi keksittymistä. Samoin Tieliikelaitoksen ja myöhemmin Destian myötä avautunut kilpailu on tehtävänsä tehnyt, joten kilpailua on koneyrittäjien mielestä syytä vähentää.

    ”Nykyinen Destian ammattitaitoinen henkilöstö löytää jatkossakin paikkansa, sillä alan osaajista on puutetta jo nykyisellään.”

    Jopas jotain. Surkea firma, joka vain sotkee alan toimintaa. Henkilöstö kuitenkin on ammattitaitoista. Erikoinen kuvio.

    Väylärahoitukseen pitää panostaa, mutta Destian myynistä saaduilla rahoilla ei paljon juhlita.

    On hyvä, että otetaan kantaa. Perusteiden ei tarvitsisi olla kuitenkaan noin löpinäkyviä, jos edes jotain uskottavuutta tavoitellaan.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat