Kokeile kuukausi maksutta

Versowood kehittää puurakenteista tyyppisiltaa

Versowood Oy kehittää parhaillaan vakioituja tyyppisiltoja ajoneuvoliikenteen ja kevyen liikenteen käyttöön. ”Tavoitteena on tarjota tyyppisiltoja, jolloin jokaista kohdetta ei tarvitse suunnitella erikseen. Haluamme tehdä siltatuotteemme ostajille helpoiksi vakioimalla ne, minkä pitäisi lisätä avointa kilpailua eri materiaalien välillä”, toimitusjohtaja Ville Kopra kertoo Puuinfon haastattelussa.

Versowood Oy kehittää parhaillaan vakioituja tyyppisiltoja ajoneuvoliikenteen ja kevyen liikenteen käyttöön. ”Tavoitteena on tarjota tyyppisiltoja, jolloin jokaista kohdetta ei tarvitse suunnitella erikseen. Haluamme tehdä siltatuotteemme ostajille helpoiksi vakioimalla ne, minkä pitäisi lisätä avointa kilpailua eri materiaalien välillä”, toimitusjohtaja Ville Kopra kertoo Puuinfon haastattelussa.

Kopra toivoo, että tyyppisillat parantavat puusiltojen mahdollisuuksia tarjouskilpailuissa. ”Käytännössä puusillat on nykyisin suljettu jo lähtökohtaisesti pois tarjouskilpailussa.”

Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen myöntää Puuinfon haastattelussa, että suurissa hankkeissa käytetään helposti riskittömiä standardiratkaisuja, mikä johtaa usein betonisiltojen valintaan.

”Betonisillat koetaan käyttöiältään ja kantavuudeltaan puusiltoja paremmiksi sekä rakentamiskustannuksiltaan edullisemmiksi”, Vehviläinen toteaa.

”Puusiltojen rakentamisen vähentymiseen 2000-luvulla on vaikuttanut muun muassa käyttöön otetut uudet hankintamenettelyt, joissa suunnittelu ja toteutus jäävät urakoitsijan vastuulle.”

Vehviläisen mukaan puusilloilla on kuitenkin mahdollisuutensa myös tulevaisuudessa. Hän haluaisi kartoittaa puusiltojen käyttömahdollisuudet kevyen liikenteen lisäksi myös maantiesiltoina. Tähän arviointiin vaikuttavat puurakenteiden kantavuus, käyttöikä ja standardisoidut ratkaisut, joiden myötä syntyy aito kilpailutuksen mahdollisuus ja vertailupohjaa eri materiaalien välille.

”Tilaajien kannalta ongelmana on ollut se, että puusiltojen valmistajien määrä on niin vähäinen, että niitä ei ole voitu kilpailuttaa.”

Vehviläisen mukaan puusillat halutaan perussiltasuunnitteluun yhdeksi vaihtoehdoksi.

”Meillä on tulevaisuudessa edessä uudisrakentamisen ohella satojen nykyisten puusiltojen uusiminen. Liikennevirasto ei enää nykytilanteessa suunnittele omia tyyppisiltoja, vaan niiden suunnitteluvastuu jää siltatoimittajille, joiden odotetaan tarjoavan valmiiksi suunniteltuja ja Liikennevirastolla hyväksyttämiään tyyppisiltoja.”

Suomessa on tällä hetkellä Liikenneviraston väylillä noin 640 puusiltaa, joista yli 400 on tarkoitettu ajoneuvoliikenteelle. Puusiltojen osuus on runsaat neljä prosenttia koko siltakannasta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Versowood kehittää puurakenteista tyyppisiltaa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat