Alueen kerrosalatavoite on noin 155â¯000 kerrosneliötä. Kerrosala on kasvanut Keski-Pasilan osayleiskaavaan merkitystä määrästä, sillä asuinalueen reuna on laajentunut itään. Syynä tähän on se, että Liikennevirasto on luopunut kaksitasoisesta junien Pasila-terminaalista.
Kaupunkisuunnitteluvirastossa on tehty visio alueen luonteesta. Sen mukaan alueella rakennusten korkeus ja erilaiset korttelityypit vaihtelisivat. Esimerkiksi Veturitien varren rakennuksissa tutkitaan toimitilojen ja asumisen yhdistämistä siten, että toimitilat sijoittuisivat rakennusten alimpiin kerroksiin vähentämään liikennemelusta aiheutuvia haittoja. Pasilankadusta suunniteltaisiin puolestaan bulevardimainen katutila puuistutuksineen. Pasilankadun varren rakennusten kivijalkoihin avattaisiin tiloja palveluille ja muulle katutilaa elävöittävälle toiminnalle.
Tulevan Pasilan keskustakorttelin laajat ja kattavat palvelut sekä julkisen liikenteen terminaali ovat Ratapihakortteleiden välittömässä läheisyydessä. Ratapihakortteleissa palvelut olisivatkin painotukseltaan paikallisia kivijalkapalveluita. Myös päiväkodin ja koulun sijoittamista asuinalueelle tai muualle lähiympäristöön tutkitaan.
Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee kokouksessaan tiistaina 12. marraskuuta alueen suunnitteluperiaatteita.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Helsinki kaavailee Keski-Pasilan ratapihakortteleihin 3 000 asukkaan aluetta”