Kokeile kuukausi maksutta

Tiepäällysteiden osuutta moottoririkkoihin tutkitaan Oulun seudulla

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ja Liikennevirasto ovat käynnistäneet tutkimuksen Oulun seudulla yleisistä tiepäällysteistä ja niissä käytetyistä materiaaleista, kuten oktomurskeesta. Julkisuudessa on epäilty, että oktomurske tai jokin muu tienpidon toimenpide aiheuttaisi autojen jakohihnojen rikkoutumisia. Tutkimukset suorittaa Aalto-yliopisto tulevana talvikautena, ja tuloksia saataneen loppukeväästä 2014.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ja Liikennevirasto ovat käynnistäneet tutkimuksen Oulun seudulla yleisistä tiepäällysteistä ja niissä käytetyistä materiaaleista, kuten oktomurskeesta. Julkisuudessa on epäilty, että oktomurske tai jokin muu tienpidon toimenpide aiheuttaisi autojen jakohihnojen rikkoutumisia. Tutkimukset suorittaa Aalto-yliopisto tulevana talvikautena, ja tuloksia saataneen loppukeväästä 2014.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus toteuttaa tienpitoa Oulun seudulla vastaavilla tavoilla kuin muualla Suomessa. Laatuvaatimukset, toimintatavat ja käytettävät materiaalit ovat valtakunnallisten linjausten mukaiset. Tiestön päivittäisen kunnossapidon toteuttavat urakoitsijat, joiden sopimusrakenteet ovat niin ikään samanlaiset kuin muualla Suomessa. Liikenne Oulun seudulla tai sen alueelliset ominaispiirteet eivät poikkea niin merkittävästi muusta Suomesta, että olisi välittömästi tunnistettavissa seikkaa, joka voisi aiheuttaa poikkeavaa moottorien rikkoontumista. Myöskään keli- tai ilmasto-olosuhteista ei ole sellaista tutkittua tietoa, että voisi varmuudella sanoa esitetyn ilmiön liittyvän niihin.

ELY-keskus on yhdessä Liikenneviraston kanssa koonnut tietoa erilaisista mahdollisista vaikuttavista tekijöistä. Yksikään selitysmalli ei ole johtanut selviin vastauksiin. Suurin selvityspaine on kohdistettu päällysteisiin ja niiden mahdolliseen osuuteen asiassa.

Eräiden tutkimusten mukaan moottoreiden jakohihnoja rikkoneessa aineksessa ei ole kromia. Oktomurske sisältää kromia, ja sen puuttuminen viittaa siihen, että jakohihnojen rikkoontumisen aiheuttaa jokin muu syy. Jotta voidaan kuitenkin olla varmoja, onko päällysteillä ja niissä käytettävillä kiviaineksilla osuutta asiassa, nyt on käynnistetty tutkimus Oulun seudulla yleisesti käytetyistä tiepäällysteistä, niissä käytetyistä kiviaineksista ja muun muassa päällysteistä irtaantuvasta pölystä.

Aalto-yliopisto on valittu yhteistyökumppaniksi, koska siellä tehdään myös muuta Liikenneviraston tilaamaa tienpitoon ja päällysteisiin liittyvää tutkimusta. Tutkimuksissa pyritään selvittämään materiaalien lisäksi myös sitä, käyttäytyvätkö päällysteet talviliikenteen alla poikkeavasti – päällysteistähän irtoaa nastarenkaiden vaikutuksesta erilaisia partikkeleita.

Tutkimusten suorittamiseksi on otettu ja tullaan ottamaan näytteitä päällysteistä ja kiviaineksista. Tuloksia verrataan moottoreista löytyneistä aineksista tehtyjen tutkimusten tuloksiin.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Tiepäällysteiden osuutta moottoririkkoihin tutkitaan Oulun seudulla”

  1. Miten olisi maantiesuola joita onkin monenlaista laatua?
    Itse ajelin pohjois-karjalassa tässä muutama vuosi sitten ja kun sitä suolaa oli juuri kylvämässä suola auto niin konepellille roiskahti aikamoisia paukkuja ja kun sitten seuraavalla huoltoasemalla menin pesemään roiskeet pois niin oli jo maalipintaan tullut syöpymiä jotka eivät sitten edes vahaamalla tms. lähteneet?? Joten yksi syy saattaa olla suola joka syö kumia tai ainakin haurastaa sitä??

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat