Toiveet Soklista himmentävät unelmaa Jäämeren radasta

Jälleen kerran virinneet toiveet Savukosken Soklin fosfaattikaivoksesta ovat isku Jäämeren ratahankkeelle. Norjalainen lannoitevalmistaja Yara pitää kiinni Sallasta Savukoskelle suunnitellusta kaivosradasta. Jos se toteutuu, putoaa pohja Jäämeren radalta, jota on kaavailtu Rovaniemeltä Sodankylän kautta Norjan Kirkkoniemeen.

Jälleen kerran virinneet toiveet Savukosken Soklin fosfaattikaivoksesta ovat isku Jäämeren ratahankkeelle. Norjalainen lannoitevalmistaja Yara pitää kiinni Sallasta Savukoskelle suunnitellusta kaivosradasta. Jos se toteutuu, putoaa pohja Jäämeren radalta, jota on kaavailtu Rovaniemeltä Sodankylän kautta Norjan Kirkkoniemeen.

Kaivosyhtiön on määrä aloittaa uudet kannattavuuslaskelmat Soklista sen jälkeen kun hallitus on ottanut kantaa siihen, osallistuuko valtio hankkeen liikenneyhteyksien rahoitukseen. Osallistumista käsiteltäneen tiistaina.

Tästä on Soklissa kyse

  • Soklin fosfaattikaivoksen toteutus maksaisi noin 1,3 miljardia euroa.
  • Liikenneyhteyksien ja kaivoksen rakentamiseen tarvittaisiin 2 500 henkilötyövuotta.
  • Käynnistyttyään Sokli loisi jopa 1 600 pysyvää työpaikkaa, joista kaivoksen osuus olisi noin 270.
  • Helpommin hyödynnettävät malmivarannot riittäisivät ainakin 20 vuodeksi.
  • Kaivosta suunnitteleva norjalainen lannoitevalmistaja Yara on uumoillut, että valtio maksaa ainakin Kemijärvi-Salla-radan peruskorjauksen sekä Martista Sokliin johtavan tien. Niiden kustannukset on arvioitu yhteensä 120–150 miljoonaksi euroksi. Lisäksi valtio maksaisi yhdessä Yaran kanssa uuden radan Sallan Kelloselästä Savukosken Sokliin. Sen kustannukset olisivat noin 250 miljoonaa euroa.

”Kun valtion mahdollisen panostuksen ehdot, osuudet ja aikataulut ovat selvillä, tiedot viedään omiin laskelmiimme. Päivitys vie puolisen vuotta”, arvioi Yara Miningin logistiikkapäällikkö Eero Hemming.

Kaivosradan linjaus on kuitenkin Yaralle selvä. Sallan Kelloselästä Savukoskelle johtava rajarata on jo maakuntakaavassa, ja siitä on tehty Natura-selvitykset.
Hemmingin mukaan muut ratalinjaukset eivät ole järkeviä, jos hanke halutaan toteuttaa realistisessa aikataulussa.

Jäämeri-yhteyttä ajavan Pohjois-Lapin kuntayhtymän kehittämispäällikkö Timo Lohi tunnustaa, että itäradan toteutuminen olisi paha isku.

Jäämeren radan kuljetusten kantavuusraja on arvioitu viideksi miljoonaksi tonniksi vuodessa. Soklin liikenne kattaisi tavoitteesta kolmanneksen. Fosfaatti tuotaisiin Jäämeren radalle Soklista Sodankylään rakennettavan pistoyhteyden kautta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Toiveet Soklista himmentävät unelmaa Jäämeren radasta”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi