Liikennevirasto on solminut sopimuksen Skanska Infran, Pöyryn ja Rambollin muodostaman ryhmittymän kanssa valtatie 6 Taavetti–Lappeenranta-välin allianssihankkeen toteutusvaiheesta. Sama ryhmittymä on vastannut myös hankkeen kehitysvaiheen läpiviennistä, joka alkoi maaliskuussa 2015.

Skanska, Pöyry ja Ramboll saivat odotetusti valtatie 6:n Taavetti−Lappeenranta-välin allianssiurakan

Liikennevirasto on solminut sopimuksen Skanska Infran, Pöyryn ja Rambollin muodostaman ryhmittymän kanssa valtatie 6 Taavetti–Lappeenranta-välin allianssihankkeen toteutusvaiheesta. Sama ryhmittymä on vastannut myös hankkeen kehitysvaiheen läpiviennistä, joka alkoi maaliskuussa 2015.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Hankkeen kokonaisarvo on 76 miljoonaa euroa, josta Skanskan osuus on noin 67,2 miljoonaa euroa. Kehitysvaiheessa hankkeen ratkaisuja on tilaajan, suunnittelijan ja urakoitsijan yhteistyöllä kehitetty ja muutettu niin, että hankkeen kustannusarvio ja laadulliset tavoitteet saavutetaan. Hanke valmistuu osa kerrallaan vuosina 2017 ja 2018.

Taavetti−Lappeenranta-osuuden kattavassa parannushankkeessa valtatie 6 rakennetaan  pääosin nykyiselle paikalleen keskikaiteelliseksi nelikaistaiseksi tieksi. Parannettava osuus on 28 km pitkä, josta 12 km on kokonaan uutta tietä. Tien parantaminen tekee liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa. Ympäristöhaittoja vähennetään melu- ja pohjavesisuojauksilla.

Rakentamistyöt käynnistyvät lokakuun alussa. Työt alkavat työmaan kulkuyhteyksien rakentamisella. Ensimmäiset suuremmat työkohteet sijoittuvat Rantsilanmäen eritasoliittymän ja Jurvalan itäisen eritasoliittymien alueille.

Valtatie 6 on Etelä-Karjalan pääyhteys. Tie palvelee sekä paikallista että pitkänmatkan liikennettä, ja on tärkeä väylä teollisuuden raaka-aine- ja satamakuljetuksille.

”Kaikkien hankkeen osapuolien hyvällä yhteistyöllä ja allianssimallin tuottamilla innovaatioilla olemme saavuttaneet kehitysvaiheen tavoitteet ja pääsemme nyt aloittamaan allianssiurakan toteutusvaiheen”, toteaa projektipäällikkö Harri Liikanen. Taavetti-Lappeenranta -hanke on Liikenneviraston ensimmäinen allianssimallilla toteutettava ns. tavallinen tienrakennusurakka. ”Kehitysvaiheen perusteella malli soveltuu hyvin myös tällaiseen hankkeeseen.”

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Skanska, Pöyry ja Ramboll saivat odotetusti valtatie 6:n Taavetti−Lappeenranta-välin allianssiurakan”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi