Kokeile kuukausi maksutta

Infrarakentamisessa on kasvuodotuksia

Rakennusteollisuus RT:n mukaan valtakunnallisessa suhdannebarometrissä ennakoidaan infra- eli maa- ja vesirakentamisen lisääntyvän hieman seuraavan puolen vuoden aikana, mutta epävarmuus on suurta.

Kuvituskuva. Kuva: Juha Salminen

Osa kasvuodotuksista selittyy perinteisestä urakoiden lisääntymisestä ennen talvea. Isot valtakunnalliset liikenneväyläprojektit ovat pitäneet työkantaa yllä, mutta niiden päättyminen jättää tuotantokapasiteettia vapaaksi. Uusia suuria liikenneinvestointeja ei ole näköpiirissä, joskin odotusarvoa on hallitusohjelman 600 miljoonan euron panostuksesta teiden ja ratojen korjausvelan vähentämiseksi seuraavina kolmena vuotena.

”Myös mahdolliset valtakunnallisten kärkihankkeiden ulkopuoliset hankkeet kuten Jännevirran uusi silta nostavat sekä hallitusohjelman lupaukset biotalouden panostuksista herättävät toivoa lisärahoituksesta rappeutuvalle alemmalle tieverkolle. Kuopion Sorsasaloon kaavailtu suuri sellutehdas olisi jättisysäys infra-alalle. Kunnat ja kaupungit työllistävät valtiota enemmän paikallisia infrayrityksiä etenkin maakuntien kasvukeskuksissa. Infrarakentamisen kustannustaso on nyt todella edullinen, minkä vuoksi kannattaa laittaa väylät kuntoon, kertoi Infra Pohjois-Savon toiminnanjohtaja Pekka Lyytikäinen.

Hänen mukaansa Suomen infrarakentaminen painottuu vahvasti Uudellemaalle.

”Syys-elokuun taitteen infrabarometrin mukaan alan tämän vuoden liikevaihdosta 40 prosenttia koostuu Uudeltamaalta. Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan osuus on yhteensä vajaa kymmenen prosenttia. Barometrikyselyyn vastanneiden yritysten tuotantokapasiteetin käyttöaste oli kohtalainen 85 prosenttia, mutta kilpailu on kireää ja urakkahintataso on vajonnut alas”, Lyytikäinen arvioi.

Kannattavuus kuralle

Savon Kuljetus Oy:n toimitusjohtaja Jyri Kuivala myöntää todeksi infra-alan huolen vähentyneen kysynnästä ja kilpailun kiristymisestä kohtuuttoman kovaksi. Hän epäilee jopa, että niin sanottu harmaa talous on lisääntynyt alalla, koska urakkakilpailuja voitetaan yhä epäterveemmällä hinnoittelulla.

”Voi kysyä, ovatko kustannuslaskennassa mukana kaikki menoerät, myös yhteiskunnalliset velvoitteet. Toinen outo ilmiö etenkin paikallisesti on, että urakkavaatimukset lieventyvät kilpailutusten jälkeen, jolloin matalakin tarjous voi tulla kannattavaksi. Joskus vaikuttaa, että toisilla tarjoajilla on urakoista paremmin taustatietoa kuin toisilla. Vinoutunut kilpailutilanne on myös omiaan heikentämään palvelun laatua”, Kuivala sanoo.

Hänen mukaansa infra-alalla ovat alueittaiset markkinavaihtelut suuria Itä-Suomessa.

”Monta vuotta vahvana veturina kauppapaikka- ja asuntorakentamisen vuoksi ollut Kuopion seutu on taantunut normaalitasolle jollei sen allekin. Toisaalta Mikkelin seudulla on piristymistä muun muassa vuoden 2017 asuntomessujen ja viitostien väylähankkeiden ansiosta. Samoin Joensuun seudulla on merkittäviä infrahankkeita.”

”Savonlinnassa toimeliaisuus on hiljentynyt ohikulkuväylän valmistuttua, mutta valoa tuo Laitaatsillan noin 30 miljoonan euron uudisrakennustyömaan käynnistyminen ensi keväänä. Muutoinkin sillankorjausurakat ovat ylläpitäneet työllisyyttä, kun tienparannushankkeet ovat isoja valtatieurakoita lukuun ottamatta vähissä mittavasta peruskorjaustarpeesta huolimatta”, Kuivala kertoo.

Työkannan niukkuuden ja epäterveen kilpailun rinnalle hän nostaa infra-alan haasteiksi ammattitaitoisen työvoiman pulan sekä työaikarakenteen.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Infrarakentamisessa on kasvuodotuksia”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat