”Kaikkein tärkeintä on, että pystymme turvaamaan ja järjestämään joukkoliikenteen ja palvelut matkustajille. Pyrimme tarjoamaan entisenkaltaiset vaihdottomat yhteydet vuoden loppuun saakka Kamppiin. Pyrimme neuvottelemaan myös optioista, jatkosta. Emme tiedä vielä Länsimetron valmistumisaikaa”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.
HSL oli varautunut metron käynnistysvaiheen viiveeseen kuukauden mittaisella 50 bussiin lisäliikenteellä. Niiden sopimusta pyritään jatkamaan vuoden vaihteeseen. Suorien linjojen säilyttämiseksi neuvotellaan nyt lisäksi metron liityntäliikenteen yhtiöiden kanssa liikenteen siirtämisestä suorille linjoille metron valmistumiseen saakka.
Rihtniemi sanoo, että HSL ei halua julkaista toista virheellistä päivämäärää Espoon metron liikenteen alkamisesta. Tavoitteena on, että Länsimetron liikenne alkaa kerralla koko pituudeltaan. Koeliikennettä tulee kuitenkin olemaan.
HSL:llä ei ole vielä laskelmia, paljonko suoran bussiliikenteen järjestämisestä aiheutuu lisäkustannuksia. 50 bussin lisäliikenne maksaa 1,6-1,7 miljoonaa euroa kuukaudessa. Liityntäliikenteen muuttamisen kustannukset suoriksi busssilinjoiksi tarkentuvat liikennöitsijöiden kanssa käytävissä neuvotteluissa. Metroliikenteestä säästyvät metron valmistumiseen saakka Länsimetro-osuuden liikennöintikustannukset, jotka ovat miljoona euroa kuukaudessa.
Nykyisellä metrolinjalla siirrytään 2,5 minuutin vuoroväliin jo 15.8. Se merkitsee liikennöintiä nykyistä lyhyemmillä junilla päiväsaikaan.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “HSL jatkaa nykyisiä Espoon suoria bussilinjoja vuoden vaihteeseen”