Kokeile kuukausi maksutta

Tampereen rantatunneli tarvitsi allianssimallista huolimatta lisärahoitusta

Tampereen kaupunginvaltuusto myönsi 13.6. Rantaväylän tunnelin loppuun saattamiselle 10 miljoonan euron lisärahoituksen. Tunnelia rakennetaan allianssimallilla.

Tampereen kaupunginvaltuusto myönsi 13.6. Rantaväylän tunnelin loppuun saattamiselle 10 miljoonan euron lisärahoituksen. Tunnelia rakennetaan allianssimallilla.

Tunnelin lisärahoituksesta suuri osa on jo kulunut pilaantuneiden maiden puhdistamiseen. Pilaantuneita maita oli Santalahden alueella arvioitua enemmän. Lisäksi lisärahalla tehdään sellaisia liikenneratkaisuja ja laajuusmuutoksia, jotka on edullisempaa toteuttaa nyt tunnelin rakentamisen yhteydessä kuin myöhemmin erillisinä töinä.

Asiasta ensimmäisenä kertoneen Aamulehden mukaan tunnelin lisämääräraha hyväksyttiin demareita repineen äänestyksen jälkeen. Lisäraha hyväksyttiin äänin 42–25.

Kaupungin lisäksi myös valtio osallistuu kustannuksiin omalla osuudellaan, ja eduskunnan odotetaan käsittelevän valtion 5 miljoonan euron lisäosuuden vielä ennen kesälomia.

Tunnelin kustannusarvio on lisäysten jälkeen 198 miljoonaa euroa, alun perin 185 miljoonaa euroa.

Myös raitiotie-allianssille lisärahaa

Allianssimallilla toteutettava raitiotiehanke sai 1,7 miljoonan euron lisärahan, jotta hanke voi jatkaa suunnittelua lokakuun valtuuston päätöksentekoon saakka. Tuolloin valtuusto päättää saamiensa selvitysten perusteella, rakennetaanko Tampereelle raitiotie.

Aamulehden mukaan raitiotiehankkeen projektipäällikkö Ville-Mikael Tuominen varoitteli, että asiantuntijat karkaavat pääkaupungin Raide-Jokeri-hankkeeseen, jos raitiotie-allianssin toimintaan tulee kolmen kuukauden tauko.

Valtuusto hyväksyi samassa kokouksessa myös raitiotievarikon asemakaavan. Varikon asemakaavasta Tampereen kaupunki on saanut poikkeamisluvan luonnonsuojelusta Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta joulukuussa 2015. ELY-keskuksen päätöksestä valitettiin Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on tehnyt 8.6.2016 päätöksen, jossa valitus on hylätty.

 

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tampereen rantatunneli tarvitsi allianssimallista huolimatta lisärahoitusta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat